| 15:31 | Bert Mateboer

Programma CF en XF is nu compleet

DAF voegt nog eens elf asconfiguraties toe aan de nieuwe range CF en XF: acht 2-, 3- en 4-assige bakwagens en drie 3- en 4-assige trekkers. Daarmee is het DAF-programma nu helemaal compleet.

De nieuwe trucks zijn tot 7% zuiniger, zijn minstens 100 kilo lichter voor hogere laadvermogens, bieden de beste prestaties en zijn af-fabriek voorzien van body attachment modules voor kortere opbouwtijden.

Ultra compacte EAS

De nieuwe bakwagenchassis profiteren van de ultra compacte EAS, die DAF tegelijk met de New CF en New XF onthulde. De EAS kan in zijn geheel – en dus als één component – gedraaid worden gemonteerd tussen de eerste en tweede vooras (in de 8×4 FAD). Daardoor is het mogelijk om de vrije ruimte naar eigen behoefte te gebruiken voor de montage van onder meer stempels, gereedschapsbakken of extra (brandstof)tanks. De compacte EAS verhoogt het laadvermogen van elke nieuwe truck met 50 kg.

Hoge laadvermogens

Tegelijk werd de nieuwe reeks bakwagens en trekkers uitgerust met de innovatieve en zeer efficiënte aandrijflijnen. Dat geeft de DAF-klant in combinatie met het aanmerkelijk lichtere uitlaatgasnabehandelingssysteem liefst 100 kilo extra laadvermogen. In combinatie met de nieuwe assen en tandemsets, loopt de gewichtsbesparing zelfs op tot 250 kg voor de CF FAD 8×4 voor bouwtoepassingen.

Nieuwe elektro-hydraulisch gestuurde naloopas

Een van de belangrijkste noviteiten binnen het uitgebreide leveringsprogramma van de New CF en New XF is een nieuwe naloopas. Die is leverbaar op zowel trekkers als bakwagens en zorgt voor maximale wendbaarheid.
De nieuwe naloopas kenmerkt zich door een volledig nieuw ontwikkeld EHS-stuursysteem (Electric Hydraulic Steering). Dat is allereerst zo’n 30 kilo lichter voor extra laadvermogen. Daarnaast is de besturing nog preciezer omdat de EHS op basis van de snelheid én de wielbasis continu de optimale stuurhoek van de wielen van de achterste as bepaalt. Dat voordeel komt vooral tot zijn recht bij het rijden in stedelijke gebieden en bij manoeuvreren.

Nieuwe sleepas met dubbele montage

Binnen het leveringsprogramma van DAF maakt verder een nieuwe sleepas met dubbele montage zijn opwachting. Deze 10 tons sleepas kan – in stilstand – gewichten tot 34 ton aan, wat bijvoorbeeld van belang is bij het laden en lossen van zware containers.

Nieuw dubbelaangedreven tandem met naafreductie

DAF introduceert voor voertuigen die regelmatig off-road rijden een nieuw dubbelaangedreven tandem met naafreductie (HR1670T). Deze as heeft een compleet nieuw ontwikkeld aslichaam; goed voor een extra gewichtsbesparing van zo’n 60 kilo.

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie