De lekkages in de Heinenoordtunnel zijn nog niet verholpen waardoor vrachtverkeer in noordelijke richting nog altijd gedwongen is om te rijden.
Vanwege de bluswaterlekkages stelde Rijkswaterstaat een vrachtwagenverbod in voor beide tunnelbuizen. Als er een vrachtwagenbrand zou ontstaan in de tunnel is er niet genoeg bluscapaciteit.
Buis zuidelijke richting open
Inmiddels is de tunnelbuis in zuidelijke richting op 8 maart vrijgegeven voor vrachtwagens aangezien daar extra bluscapaciteit is gerealiseerd. Maar in noordelijke richting blijft de tunnel dicht voor vrachtverkeer.
Een noodreparatie in het blussysteem blijkt echter niet afdoende om de problemen op korte termijn de baas te kunnen. Er blijven nieuwe lekkages ontstaan in bepaalde koppelingen die nog niet vervangen zijn.
Definitieve reparatie
Daarom is Rijkswaterstaat deze week bezig met de definitieve reparatie. De werkzaamheden vinden voornamelijk ’s nachts plaats. Alle 85 koppelingen van het blussysteem worden vervangen door nieuwe koppelingen.
Tijdens die werkzaamheden is de tunnelbuis in zuidelijke richting open voor alle verkeer. De buis in noordelijke richting blijft echter afgesloten voor vrachtverkeer. Het overige verkeer heeft overigens maar één rijstrook.
Omrijden via Moerdijkbrug
Vrachtwagenchauffeurs wordt geadviseerd om te rijden via de Moerdijkbrug. TLN is overigens met Rijkswaterstaat in gesprek om een passende oplossing te vinden voor transportbedrijven die gedwongen zijn door de Kiltunnel te rijden.
Het is nog onbekend hoe lang de werkzaamheden precies zullen duren.
Foto: De Heinenoordtunnel tijdens een eerdere afsluiting. (ANP)