Chauffeurs en eigenaren van trucks die problemen veroorzaken in de Blackwall Tunnel in Londen, worden harder aangepakt.
De Blackwall Tunnel loopt onder de rivier de Thames aan de oostkant van Londen, en is oud en smal. Ook geldt er een hoogtebeperking van vier meter. Dat maakt de tunnel te laag voor de meeste Britse trucks. Maar praktisch alle trucks die vanaf het Europese continent komen, kunnen de tunnel vrij in.
Veroorzakers
Er gebeuren echter relatief veel ongelukken en incidenten, juist met, en vaak ook veroorzaakt door buitenlandse trucks. Om de schade op de veroorzaker te kunnen verhalen, gaan de Britse truckinspectiedienst Vosa, Transport for London, en de politie samenwerken.
Vosa
Vanaf nu worden alle pechgevallen en hoogte-incidenten met vrachtwagens doorgespeeld aan de Vosa, zodat de chauffeur en de eigenaar van de truck aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Op dit moment kunnen alleen transportbedrijven aangepakt worden die op grond van de kleurenschema’s en naam op de deur herkenbaar zijn. Veel trucks uit Zuid- Midden- en Oost-Europa hebben echter geen duidelijk herkenbare kleurenschema’s.
Een kantoor van de politie bij de tunnel zal nu gedeeld worden met de Vosa, en er komen weeglussen op de A2, om potentiële probleemtrucks vantevoren al op te sporen. Vanaf 2011 is er al een permanente politie-aanwezigheid bij de tunnel en is er ook een hoogte-meetsysteem, net als bij Nederlandse tunnels. Dit heeft de hoeveelheid problemen en vertragingen al flink teruggedrongen.
Openingsfoto: Dit is de westelijke buis van de tunnel, voor verkeer in noordelijke richting. Deze buis werd in 1897 (!) geopend. Vrachtwagens mogen niet hoger zijn dan vier meter (13 voet) en mogen alleen gebruik maken van de iets bredere linkerstrook. Boven de rechterstrook hangen stalen staven om chauffeurs ervan te weerhouden ook die strook te gebruiken. Ook zitten er enkele scherpe bochten in de tunnel.
Londen.