*

| 12:33 | Jasper Egberts

Primeur voor AW Groep

AW Groep in Lisse nam afgelopen week de eerste Scania in Nederland in gebruik die voorzien is van een elektrisch aangedreven PTO voor de cabinekraan en haakarmsysteem. AW kocht de P410 met hefbare en gestuurde naloopas met het oog op de steeds strenger wordende regelgeving voor het werken in binnensteden.

“Voor ons is het de eerste auto die we met deze schone installaties uitrusten,” vertelt groepsleider materieel & onderhoud Dennis Versluis. “En volgens mij ook de eerste Scania in Nederland die er mee gaat rijden. Wat wij er mee voor ogen hebben, is dat we veel stiller in binnensteden kunnen werken en tijdens het werken met de kraan op de haakarm emissievrij bezig zijn. Verder zien wij het als een investering in de toekomst. Wij doen acht tot tien jaar met een voertuig en dan wil je nieuwe auto’s zo toekomstbestendig mogelijk hebben.”

Elektromotor

Het bijzondere aan het voertuig is dat zowel de Hyva 22 ton/m kraan als de 26 tons haakarminstallatie worden aangedreven door een elektrisch/hydraulische PTO van Wierda Hybrids. Daarbij wordt de aandrijving van de hydraulische pomp overgenomen door een elektromotor die gevoed wordt uit een 30 kW/h Li-Ion po4 accupakket. Dat moet voldoende energie leveren om 3,5 uur continu te kunnen werken met de kraan en de haakarm en dat lijkt ruim voldoende voor de inzet over een dag. Mocht dat onverhoopt een keer niet het geval zijn, dan kan de chauffeur nog steeds op de truckmotor verder draaien. ’s Avonds laadt hij het accupakket via de onboard lader in 8 uur weer op voor de volgende dag. De laadinstallatie is verder zo ingericht, dat de chauffeur niet kan starten zolang de laadkabel nog in het contact zit.

De truck is uitgerust met P-dagcabine met een verhoogd dak vanwege de makkelijke instap en het uitstekende zicht rondom. Vanwege de naloopas heeft de truck een grote wendbaarheid en dan is een goed overzicht extra belangrijk. De 410 pk SCR-only motor heeft ruim voldoende vermogen om de truck aan te drijven. “De afwezigheid van een EGR spreekt mij zeer aan,” aldus Versluis. “Wij rijden relatief veel korte afstanden en dan is het regenereren nog wel eens een dingetje.”

AW gaat het voertuig algemeen inzetten tussen de verschillende onderdelen van het bedrijf. “Wij zitten in de grond- weg- en waterbouw, in de groenvoorzieningen en in de grondstoffen. De auto kan dus de ene dag met groenafval en de volgende dag met zand of puin rijden.”

Benieuwd naar het resultaat

Hoewel men bij AW nog geen ervaring heeft met de zescilinder 410 pk sterke Scania motor verwacht men toch veel van het brandstofverbruik. “Om te beginnen hebben we veel minder PTO-uren. Maar het blok schijnt ook zuinig te zijn dus we zullen zien. Want brandstof is bij ons belangrijk. Wij monitoren dat al jaren zo nauwkeurig mogelijk. Dat is natuurlijk niet eenvoudig omdat bij ons elke inzet weer anders is. Maar met behulp van GPS-Buddy kijken we wel naar stationair draaien, PTO-uren, uitrollen, gebruik van de cruisecontrol en dergelijke zaken. Dat kunnen we voor deze Scania straks ook zien via de uitdraaien die we van de dealer gaan krijgen. Ik ben benieuwd of die overeenkomen.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie