Afvalverwerkings- en recyclingbedrijf PreZero heeft 32 Volvo FM Electric-trucks in diverse configuraties aan het wagenpark toegevoegd. “We bekijken continu hoe we onze dienstverlening met zo min mogelijk vervoersbewegingen en een zo laag mogelijke CO2-uitstoot kunnen uitvoeren. De verduurzaming van ons wagenpark door de aanschaf van elektrische trucks past goed bij onze ambities op dit gebied”, zegt Richard Bierhuizen, Fleetmanager bij PreZero.
Het wagenpark van PreZero opereert veelal in stedelijke gebieden. En daarom zet het bedrijf in op de meest duurzame vormen van logistiek. Vanaf 2025 zullen de eerste grote steden zero-emissiezones hebben. “Met dit in het verschiet, kan je eigenlijk niet meer investeren in voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen. We hebben daarom 32 elektrische Volvo-trucks aangeschaft. De Volvo FM Electric is zeer geschikt voor de verschillende werkzaamheden die wij uitvoeren. Doordat de truck in heel veel verschillende configuraties leverbaar is, hebben wij voor iedere toepassing een geschikte variant kunnen samenstellen”, licht Richard Bierhuizen de keuze toe.
Regionale ritten
“Onze voertuigen rijden over het algemeen regionaal, waardoor de gemiddelde afstand tussen de 150 en 200 kilometer per dag is. Daarnaast gebruikt de opbouw energie om de containers te kunnen legen, afval te kunnen persen of containers op- en af te kunnen zetten”, zegt Bierhuizen. Alle vrachtwagens zijn daarom voorzien van een e-PTO voor de aandrijving van de opbouw. “De af-fabriek-oplossing van Volvo Trucks biedt hierin uitgebreide mogelijkheden om de verschillende opbouwtypes te kunnen voorzien van energie. De leverbare accucapaciteiten, plaatsingsmogelijkheden aan het chassis en de motorvermogens sluiten ook goed aan bij onze behoeftes. Daarnaast hebben we gekeken naar de goede instap voor de chauffeur en veel zicht rondom, en hebben we gekozen voor de meest uitgebreide veiligheidssystemen voor zowel de chauffeurs, als voor andere weggebruikers.”
“Waar anderen afval zien, zien wij nieuwe grondstoffen. Wij zorgen ervoor dat er steeds meer wordt hergebruikt van wat we met z’n allen weggooien. Zo maken we de weg vrij voor een samenleving die minder grondstoffen nodig heeft. En dus meer circulair wordt”, vertelt Bierhuizen.
Verschillende configuraties
“Onze duurzame gedachte gaat verder dan het verwerken van afvalstromen tot grondstoffen. Het strekt zich ook uit naar de logistieke processen van het bedrijf”, vervolgt hij. “We bekijken continu hoe we onze dienstverlening met zo min mogelijk vervoersbewegingen en een zo laag mogelijke CO2-uitstoot kunnen uitvoeren. De verduurzaming van ons wagenpark door aanschaf van elektrische vrachtwagens past goed bij onze ambities op dit gebied.”
Lees ook: Bos Dynamics kiest voor Volvo’s met Turbo Compound-motor
Voor de verduurzaming van de vloot heeft PreZero een inventarisatie gemaakt van alle locaties, de routes en afstanden die de voertuigen rijden en het energieverbruik. Daarnaast is gekeken welke netwerkaansluiting er is en welke mogelijkheden er zijn om de capaciteit te vergroten. Op basis hiervan is in samenspraak met Volvo Trucks een keuze gemaakt welke configuraties geschikt zijn voor elektrificatie. Bierhuizen: “De verschillende chassis- en opbouwuitvoeringen zijn in nauw overleg opgesteld, in goed onderling overleg tussen de sales engineer van Volvo en de verschillende opbouwers. Bij deze technisch complexe voertuigen is deze afstemming vooraf essentieel om problemen bij de montage en aandrijving van de opbouw te voorkomen.”
6×2 en 4×2
De 32 Volvo’s FM Electric zijn opgebouwd als kraakpersvoertuigen voor de inzameling van rolcontainers met bedrijfsafval, papier en pd (plasticverpakkingen en drankenkartons), portaal- en haakarmvoertuigen voor het vervoer van afzet-/perscontainers en een trekker voor afvalinzameling met een oplegger.
Voor iedere inzet is een andere specificatie gekozen, op basis van de beschikbare én benodigde batterijcapaciteit, ruimte aan het chassis en asconfiguratie. Dit varieert van 6×2-chassis met een gestuurde naloopas en 360 kWh-accucapaciteit voor de kraakpersvoertuigen, 4×2-chassis met 360 kWh-accucapaciteit voor de portaalvoertuigen en 6×2 chassis met 540 kWh-accucapaciteit en 490 kW motorvermogen voor de haakarmopbouw, die ook voorzien is van een aanhangwagenkoppeling, zodat deze met een aanhanger kan rijden.