Scania had in 2011 al Euro 6-trucks in de aanbieding en wij waren er als de kippen bij om er één te testen.
Sterker nog: deze R480 is de eerste Euro 6-truck in onze praktijktest ooit. Scania loopt voorop met Euro 6-motoren. Vlak nadat Mercedes-Benz had aangekondigd met Euro 6 te komen, kon Scania er al een laten zien. Toen de Duitsers zeiden dat we er mee mochten rijden, hadden we al met een Scania Euro 6 gestuurd. En ook nu liggen de Zweden weer aan kop. Hoewel Mercedes-Benz zegt dat de nieuwe Euro 5- en 6- motoren nog zuiniger zijn mogen we dat nog niet testen. De allereerste Euro 6-truck ooit op onze Truckstar Praktijktestroute is dan ook een Scania.
Onze eerste Euro 6-truck: Scania verdient hier een compliment voor.
Subsidie
De reden om er vroeg bij te zijn, is in ons land de subsidieregeling. De Duitse Bondsregering sprak zich echter uit tegen een verlaging van de Mauttarieven voor Euro 6. De Duitse instanties VDA en BGL vinden dat de Maut voor Euro 6-trucks 4 cent per kilometer goedkoper zou moeten zijn dan voor Euro 5. Maar er is nog geen sprake van dat soort kortingen. Bovendien is er op dit moment nog geen Euro 6-voertuig op kenteken te krijgen, want Brussel is nog bezig met de laatste details van de norm.
Maar door nu al een Euro 6-truck op de weg te zetten, wil Scania iets duidelijk maken. “Wij dragen het milieu een warm hart toe en zijn er technisch klaar voor. En wat meer is, onze techniek kost geen extra brandstof”, luidt de boodschap. Vooral naar dit laatste zijn we zeer benieuwd, zoals je begrijpen zult. (Zie ‘Rijomstandigheden en verbruik’ onderaan).
Van Scania mogen we de Euro 6-R480 gerust testen op z’n verbruik, terwijl Mercedes-Benz dat met de nieuwe Actros nog niet toestaat.
Al het nieuwe onder de cabine
De buitenkant van de R-serie Topline is, op de logo’s na, niet veranderd. Al het nieuwe zit onder de cabine. Het is Scania gelukt om de demper, die schuilgaat achter de mooi gelijnde zijskirts, op hetzelfde formaat te houden als bij de Euro 5-modellen. Zo kun je nog steeds grote brandstoftanks aan het chassis monteren. Met zijn 480 pk is deze auto geschikt voor zowel de lange afstand als voor kortere ritten. Vooral bij LZV’s worden steeds vaker extra paarden te hulp geroepen. Toch zul je deze Scania ook tegenkomen in het middellange werk en de zware distributie, om eens iets te noemen.
Ook in de binnensteden is deze R480 kansrijk, want in steeds meer centra moeten trucks nu al aan strenge emissie-eisen voldoen en met Euro 6 kun je weer jaren vooruit. Een andere toepassing is zand-, grind en grondvervoer door woonkernen voor nieuwbouwprojecten.
Al het nieuwe bevindt zich onder de cabine.
Interieur
Met de Topline-cabine heeft de Scania een prestigieus uiterlijk en de cabineruimte is prima voor wie hele weken van huis is. Gelukkig zijn ze er nog steeds, Nederlandse transportbedrijven die met Nederlandse chauffeurs op de bok heel Europa door rijden. Op het interieur van onze R480 valt weinig aan te merken, al is er maar weinig standaard. Het mooie uitschuifbare bed bijvoorbeeld is een optie, net als de nachtkastjes, het tafeltje voor de bijrijderstoel en de koelkast. Zelfs de fraaie tweekleurige uitvoering en het uitgebreide kleurendisplay staan als extra’s op de lijst en zorgen zo voor extra kosten.
Nu we toch even zeuren: wat raar eigenlijk dat de deurklinken aluminiumkleurig zijn, terwijl de roosters in ‘donker chroom’ zijn uitgevoerd. Een detail, maar een beetje internationaal chauffeur kan daar urenlang naar kijken en zich afvragen waar dit mis ging. Iets anders is de kastenwand boven de voorruit. Waarom de deurtjes niet helemaal tot onderaan doorgetrokken? Dat zou de bruikbaarheid enorm verhogen. Voor de rest is de boel dik in orde en geeft vooral de zitpositie achter het cockpitachtige dashboard een fijn gevoel.
Dik in orde, de zit achter het stuur.
Onze testroute
Onze route voert over vlakke snelwegen tot voorbij Maastricht. Via Luik gaan we dan de Ardennen met zijn pittige hellingen in en vervolgens rijden we via Maastricht weer terug. Het laatste stuk doen we altijd binnendoor richting Helmond, waarbij we een goede indruk krijgen van het weggedrag op smalle en bochtige wegen. Onze Scania R480 Euro 6 heeft alle opties aan boord en daarom spreken we van een eigenrijdersuitvoering, want een transporteur met een vloot zal wat voorzichtiger investeren.
Uiterste souplesse van de motor
Onder de kap zit een geavanceerde DC13 110 13 liter zescilinder lijnmotor met een vermogen van 480 pk bij 1.900 toeren en een maximum koppel van 2.500 Nm tussen de 1.000 en 1.300 toeren. Voor deze waarden had je nog niet zo heel lang geleden een V8 nodig. Sterker nog, het koppel is hoger dan dat van de R500! Voor de lage emissiewaarden zorgt een systeem waarin vooral de boordelektronica een grote rol speelt. Onmisbaar zijn verder de turbo met variabele geometrie en het XPI-inspuitsysteem. Dit laatste werkt met extreem hoge drukken en zorgt voor een bijzonder fraaie loop van de motor. Een dieselklop is amper waarneembaar en de souplesse is indrukwekkend. Voor de nabehandeling van de uitlaatgassen maakt Scania gebruik van EGR en SCR in combinatie met een roetfilter.
Het soepel kloppende Zweedse hart van deze R480, de 13 liter motor.
Rijden
Zoals gezegd, de Scania loopt opmerkelijk rustig en een van de gastchauffeurs vraagt zich zelfs hardop af of er wel lading in de oplegger zit. Nou, de Pacton testtrailer is beladen met beton en de hele combinatie weegt veertig ton. Hoe schoon onze Euro 6-diesel ook is, vermogen heeft hij genoeg want aan het eind van de steile klim bij Verviers eindigen we met een mooie 47 km/u op de klok bij 1.520 tpm in de achtste versnelling. De automatische 12+2 Opticruise transmissie doet zijn werk goed en we hoeven nauwelijks in te grijpen.
In het bochtenwerk is van overhellen weinig sprake, de ESP maakt dat de cabine mooi stabiel blijft. Wat ook goed is voor het veergedrag van de cabine: de ophanging van de luchtvering is aan de voorzijde naar buiten verplaatst. Opvallend is verder de stilte in de cabine tijdens het rijden. Ook de op vijftig meter afstand ingestelde ACC zorgt voor ontspannen rijden. Dit systeem schijnt verplicht te worden en dat zou geweldig zijn. Het irritante Lane Departure Warning-systeem kan gelukkig gewoon uit.
Gemakkelijke bediening van de Opticruise versnellingsbak via deze stengel naast het stuur.
Conclusie
Scania bewijst dat Euro 6-motoren niet gulziger hoeven te zijn dan de Euro 5-uitvoeringen waar we nu mee rijden. De Zweden lijken de techniek onder de knie te hebben en tonen durf door als eerste een testauto voor brandstofverbruikmetingen naar buiten te sturen. Of het een goed idee is om in oktober nog te testen, als het hard waait en regent, is natuurlijk wel de vraag. De testresultaten kun je daarom beslist niet vergelijken met die van andere testen, uitgevoerd in de zomer. Alleen een droog of nat wegdek maakt al een enorm verschil, om nog niet te spreken over koude en tegenwind. Scania trekt zich er niets van aan en verdient daarom een groot compliment.
Rijomstandigheden en verbruik
Weer: bewolkt en regen, windkracht 4, 9º C, nat wegdek
Bergtraject: Luik-Monchweiler-Luik: 148 km
Verbruik op dit traject: 51,04 l/100 km (1:1,95)
Vlak traject Asten-Luik-Asten: 142 km
Verbruik op dit traject: 33,20 l/100 km (1:3,01)
Totaal AdBlue-verbruik over hele route: 4,96 l
Rijstijl: vlot, gemiddeld 85 km/u en tijdens het inhalen tot in de begrenzer. De gereden afstand kan variëren omdat we de files er uit rekenen.