Soepele 16-tonner
Scania is het merk van de zware trucks, maar speelt ook in het lichtere segment van de distributie een aardig deuntje mee. Voor onze praktijktest voelen wij de P270 met Opticruise aan de tand op de distributieroute tussen Utrecht en Arnhem.
De P270 is op en top een Scania. Het herkenbare front, de echte chauffeurscockpit en de zo kenmerkende zit achter het goed verstelbare stuurwiel zorgen daarvoor. Het voertuig dat wij rijden, is voorzien van de wat ruimere CP19 cabine waardoor nu ook wat langere chauffeurs hun draai achter het stuur prima kunnen vinden. De cabineverlenging is een optie en dat is eigenlijk jammer want het zou nu zomaar kunnen gebeuren dat de baas uit verkeerde zuinigheid toch weer kiest voor de eigenlijk nét wat te krappe standaard variant in de vorm van de CP16 cabine. Dat zou jammer zijn, want naast het verhoogde comfort voor iedereen die wat langer is, biedt deze cabine ook wat meer opbergruimte. Zaken als een broodtrommel, ADR spulletjes en een stevige winterjas kunnen nu keurig achter de stoelen een plek vinden en aan die opbergruimte ontbreekt het in de korte cabine. Toch blijft ook de CP16 wel degelijk zijn functie houden binnen het programma. Voor sommige toepassingen, bijvoorbeeld met een kraan achter de cabine, is die korte cabine gewoon noodzakelijk.
Typisch Scania
De instap is altijd een sterk punt geweest van Scania. Mooi grote treden en een laag geplaatste cabine zorgen ervoor dat je zo naar binnen wandelt. Nadeel van de laag geplaatste cabine is wel dat de motortunnel vrij fors is, maar zoals Johan Cruyff al zei: ,,Elk nadeel heb zijn voordeel.’’ Als je even de kaart wilt neerleggen of de vrachtbrieven op volgorde wilt leggen, is die hoge tunnel namelijk gewoon erg handig. Groot voordeel ten opzichte van de vorige generatie is dat de tunnel nu helemaal vlak is aan de bovenkant. Al de gaten en rondingen van de vorige generatie zijn verdwenen waardoor het nu één groot werkblad is. De zit achter het stuur, we zeiden het al eerder, is typisch Scania en daar is dus helemaal niks mis mee. De verstelling van het stuurwiel gaat toch nog steeds nét een tandje verder dan bij de andere merken en chauffeurs waarderen dat hogelijk. Ook het zicht rondom en op het dashboard is gewoon goed. Dankzij de volwassen truckspiegels aan de buitenkant is ook de directe omgeving naast het voertuig goed te zien. Nadeel van de typische Scania zitpositie is wel dat je bij hoog geplaatste stoplichten vaak even naar voren moet buigen. De standaard zonneklep zorgt er namelijk voor dat het zicht naar boven niet optimaal is.
Aan opbergruimte is ook gedacht. Achter de stoelen kun in de langere cabine nu wat zaken kwijt en op de motortunnel is een mooi grote bak geplaatst. Verder bevindt zich voor de bijrijdersstoel een vak op het dashboard waar je allerlei klein spul neer kunt leggen. Verder zijn er rondom het dashboard echter niet veel plekken waar je even wat kwijt kunt, en dat is jammer. Onze testauto is uitgerust met het dashboard in de lange uitvoering, compleet met het ingebouwde touch-screen van de boordcomputer. Met dat apparaat kun je telefoneren, navigeren en zelfs dvd’tjes kijken.
Vijfpitter
Wij ervaren de P270 als een erg soepel distributievoertuig met een Opticruise bak met verbeterde software die opvallend goed schakelt. Het wat vage ‘kickdown’ punt in het gaspedaal van de vorige generatie is verdwenen en de bak schakelt nu gewoon prima. Het enige nadeel is nog steeds het koppelingspedaal dat bij het wegrijden en stoppen bediend moet worden. Natuurlijk went dat wel, maar de andere merken bewijzen dat het met de huidige stand van de techniek echt niet meer hoeft, zo’n pedaal. De vijfcilinder motor loopt als een zonnetje en heeft power en souplesse genoeg voor het de ruim16 ton zware totaalgewicht. Alleen bij lage toeren valt het op dat we met een vijfpitter van doen hebben. Op iedere krukasomwenteling lijkt de motor even een slagje te missen, maar met een dotje gas erbij merk je daar niks meer van. Al met al een prima distributietruck, zo’n P.