Degelijke Duitser met Braziliaanse pit
Alle waar naar zijn geld, luidt een oeroud gezegde en dat gaat zeker op voor de vernieuwde Mercedes-Benz Axor 1843. In deze barre transporttijden is het verstandig iedere euro twee keer om te draaien voor je hem uitgeeft. Als we een blik op en in de vernieuwde Axor werpen en hem ook nog eens stevig aan de tandwielen voelen, zijn we aangenaam verrast. En dan hebben we het niet alleen over de rijeigenschappen van het kleinere broertje van de Actros.
Het doet de Axor goed, die uiterlijke en inwendige verbeteringen. De vernieuwde koplampen maken de Axor robuuster en een tikje charmanter. Om gewicht te besparen zijn de vernieuwde frontspoiler en bumper van gewichtsbesparend kunststof gemaakt. Ook de cabine heeft veranderingen ondergaan. Er zijn drie cabineversies voorhanden. Allereerst is er de Delivery Cockpit, verkrijgbaar voor Axor typen met motoren tot maximaal 326 pk (240 kW). Dan is er de Semi Distance Cockpit en tenslotte de Long Distance Cockpit, de versie waarmee wij op stap gaan.
Veel souplesse
De vernieuwde Axor is uitgerust met een in Brazilië ontwikkelde 12liter 6 cilinder in lijn dieselmotor. Deze Euro3 krachtbron heeft een vermogen van 428 pk (315 kW). De souplesse van deze 12 liter maakt indruk op ons, niet alleen in de Ardense heuvels, maar ook tijdens het drukke geploeter rond de grote steden. Het is een raspaard met de trekkracht van een olifant. Onze testauto is uitgerust met een Telligent geschakelde 12 versnellingsbak. Een soort laatste versie EPS zou je kunnen zeggen. Dat houdt in dat we niet met een pook maar met een op een klein console gemonteerde joystick schakelen. En dat is wennen. Gaande de rit hebben we sterk het idee dat we met de vernieuwde 9 bak en vooral een gewone pook, beter uit de voeten zouden kunnen met deze Axor. Die handbak komt volgens ons wat vlotter in actie.
Imposante prestaties
Tijdens het klimmen – en dat moeten we op onze testrit in de Ardennen vaak – blijkt dat de Tempomaat de taaie 40 ton wegende Axor op 43 km houdt. Je hebt trouwens totaal niet het idee dat je met 40 ton onderweg bent. En alweer blijkt op steile stukken de theorie te kloppen dat een vermogen van 430 pk een snelheid van 43 km betekent. Het optionele Telligent remsysteem met schijfremmen rondom, ABS en ASR voldoet prima. Over de Turbo Brake motorrem zijn we wat minder te spreken. Je moet echt minimaal twee stappen terugschakelen om de rem effectief te laten zijn. We maken echter het voorbehoud, dat je met iedere vrachtauto moet leren omgaan. En gaande de rit overvalt ons dus weer het gevoel dat de Axor wel degelijk internationaal langeafstandwerk aankan. Hij rijdt gewoon heel fijn. De zit achter het stuur is prima, net als het rijcomfort. Vergeet niet dat de Axor maar liefst 300 kilo lichter is dan een Actros, ook dat scheelt dus in van alles. In principe zou je afhankelijk van de uitvoering 300 kilo meer mogen vervoeren.
Cabine
Tijdens de rit ontdekken we in de cabine handige kleinigheden, zoals een klemmetje voor een ballpoint of potlood op het dashboard. De handgrepen die je gebruikt om in de cabine te klimmen zijn mooi weggewerkt. Met gesloten portieren zijn de handgrepen totaal uit beeld. De cabine is niet luchtgeveerd en mede daardoor heb je een beter wegcontact. Meer interactie betekent ook dat je bewuster en alerter rijdt. Over luchtvering is al veel discussie gevoerd, maar de Axor bewijst dat een niet luchtgeveerde cabine wel degelijk stabiel is. Toch nog even die instap. Als deze Axor inderdaad wordt ingezet als zware distributieauto, dan mag de chauffeur wel eerst een cursus bergbeklimmen gaan nemen. De instap is er een die er wezen mag: stijl en hoog. Je loopt de Axor niet even binnen. Maar ook dat is onderdeel van een gewenningsproces zullen we maar zeggen. Overigens is het onderbed niet meer driedelig, er ligt in de Axor nu een hele matras.
En zo is de Mercedes Benz Axor 1843 een uiterst aangename auto om mee te werken. Een rustige Duitse trekker aangedreven door een pittige Braziliaanse lijnmotor. Het is een combinatie die het goed doet. Je krijgt zonder meer waar voor je geld. De Axor is duidelijk een Mercedes met een extra dimensie, die er wel voor zorgt dat je als klant niet echt weet waar je hem gaat inzetten. Je kunt er Benelux mee doen, maar als je eenmaal achter het stuur zit, kun je ook zo naar Italië. Inmiddels is de Axor ook leverbaar in Euro4 en 5 uitvoeringen, maar het is een kwestie van rekenen of je dat moet willen. Met Euro3 kun je, zeker als je weinig met de Duitse Maut te maken hebt, nog jaren je geld verdienen en zeker in dit segment is dat dan ook een kwestie van kiezen. Feit is dat de Axor in Euro3 uitvoering een fijne soepele machine is zonder AdBlue mengsmering.