Meer oog voor de chauffeur in de nieuwe Iveco Stralis Hi-Way.
In Truckstar nummer 7 van 2013 stond het verslag van een flinke rit naar Slovenië met de nieuwe Iveco Stralis Hi-Way Euro 5. Nu is er ook de versie met Euro 6-motor. Of dat een groot verschil maakt? Hoog tijd om deze oranje Italiaan opnieuw aan de tand te voelen.
Een frisse verschijning deze Stralis Hi-Way.
Iveco stelt ons een vers exemplaar beschikbaar, dat op het eerste gezicht veel weg heeft van de testtruck van de Truckstar Rijdt ‘m Zelf-trip. Toch zijn er wel degelijk verschillen. Zo is de Euro 6-versie uitgerust met nieuw ontworpen en degelijk uitgevoerde side-skirts, die mooi in lijn zijn met de cabine. Om Euro 6 te halen, heeft de truck een flinke Hi-eSCR demper aan de linkerkant van het chassis gekregen en een grotere AdBlue-tank aan de rechterzijde.
Cursor 10 in Euro 6 zonder EGR
Maar daar houden de uiterlijke verschillen toch wel op. Het grootste verschil zit verscholen in de techniek onder de cabine. Het ontwikkelingscentrum van Iveco’s motorenbouwer Fiat Power Train (FPT) in het Zwitserse Arbon nam de bekende Cursor 10 motor drastisch onder handen. Door de boring iets te vergroten en door toepassing van een andere cilinderkop, ontstond eigenlijk een compleet nieuwe krachtbron.
Op het kleppendeksel draagt deze motor alleen nog het FPT-beeldmerk; motoren met een Iveco-embleem zijn hiermee verleden tijd. De zespitter komt nu uit op een volume van 11,1 liter en levert een indrukwekkende 338kW/460 pk tussen 1.600 en 1.900 tpm. Het maximum koppel van 2.150 Nm is beschikbaar tussen 925 en 1.500 toeren: 50 Nm meer dan bij de Cursor 10 Euro 5 met 460 pk. Iveco bereikt dit onder andere door toepassing van een nieuwe, elektrisch geregelde turbo met variabele geometrie van Honeywell en common rail brandstofinjectie met drukken tot 2.200 bar. Volgens Iveco heeft het weglaten van EGR tot gevolg dat het verbruik niet hoger ligt dan bij Euro 5.
Effectieve motorrem
Bij een blik op de linkerzijde van het motorblok valt de nieuwe motorrem op. Deze Super Engine Brake (SEB) wordt elektronisch bediend en levert een remvermogen van maximaal 465 kW. Hij kent twee standen en is zeer effectief, zoals we konden vaststellen tijdens de lange en steile afdaling op ons testtraject in de Belgische Ardennen. De motorrem houdt de truck op een snelheid van 76 kilometer per uur in de negende versnelling, bij 2250 toeren per minuut.
Het motorvermogen wordt naar de wielen overgebracht met behulp van de automatisch schakelende AS-Tronic 2330 TD (Eurotronic 12) versnellingsbak van ZF. Geen onbekende, maar de vernieuwde software maakt dat vooral het manoeuvreren soepeler verloopt dan vroeger. Het kiezen van de standen vooruit, achteruit of neutraal doe je met drie drukknoppen op het dashboard en voor het ingrijpen in de versnellingskeuze is er een bedieningshendel aan het stuur. Het vermelden waard is nog dat Iveco voor de handgeschakelde versies van de Hi-Way Euro 6 afstapt van bakken met dubbel H-patroon; in plaats daarvan wordt een ZF16 met enkel H-patroon en servo-shift gemonteerd.
Een wereld van verschil vergeleken met de oude Stralis: de nieuwe Hi-Way.
Huiskamergevoel
Terug naar de cabine van de Hi-Way. Hier heeft Iveco een flinke slag gemaakt ten gunste van het bestuurderscomfort. De truck kreeg naast een nieuw front aan de buitenzijde namelijk een compleet nieuw dashboard en andere deurpanelen. Gevolg is dat het ‘huiskamergevoel’, dat door chauffeurs zo op prijs wordt gesteld, ook bij Iveco steeds meer aanwezig is.
Dat wordt versterkt door het gebruik van zachte en duurzaam ogende materialen (soft-touch dashboard) en warmere kleuren. In combinatie met de verwarmde en gekoelde lederen zetel levert dit een aangename zitpositie achter het stuur op. Een knop op de cabinevloer ontgrendelt het stuurwiel. De verstelmogelijkheden hiervan zijn prima en gelijk aan die van het vorige Stralis-model. Wel ontbreekt de mogelijkheid om het stuur bijna verticaal in te stellen; iets wat door veel chauffeurs als prettig wordt ervaren. De zitpositie achter het stuur is relatief laag vergeleken met de topmodellen qua cabinegrootte van de andere merken.
Iveco heeft ervoor gekozen om een kleine motortunnel van 21 centimeter te behouden, waardoor de instap de cabine in niet te hoog is. Toch is er nog altijd een stahoogte van meer dan twee meter. De werkplek van de chauffeur bevindt zich op 1,38 meter boven de grond en dat is een stuk lager dan bijvoorbeeld de Mercedes Actros of de nieuwe Renault T-serie.
De opbergruimte boven de voorruit is prima toegankelijk – al kunnen de kastdeurtjes de langere chauffeur in de weg zitten tijdens het staan op de motortunnel. Bovendien valt de inhoud tegen door de mooi oplopende daklijn.
Kastruimte
Ook op andere gebieden scoort het cabine-interieur. Er zijn voldoende aflegmogelijkheden en kastruimte is er ook genoeg. De drie bovenkasten zijn door het schuine dak niet gigantisch, maar bieden toch plaats aan bijvoorbeeld een flinke weekendtas. Meer ruimte is er onder het bed. Rechts vind je daar een bergvak dat alleen via de buitenzijde te bereiken is, links een compartiment waar je zowel vanuit de cabine als van buitenaf bij kunt. Voor bederfelijke proviand kan Iveco een riante schuifladekoelkast leveren met een volume van 50 liter. De oude vertrouwde koelkast naast de chauffeur bleef ook, maar doet in dit exemplaar dienst als koelbox/bergvak. Op het deksel hiervan zit een nieuw extra aflegvakje, dat tevens dienst doet als armsteun.
Slapen en zitten
De Hi-Way beschikt over twee bedden van 80 centimeter breed. Het bovenbed is, zoals we gewend zijn, volledig opklapbaar tegen de achterwand: goed doordacht en gunstig voor het ruimtelijk effect. Verlichting is er zowel boven- als onderin voldoende. Nieuw bij de lattenbodem onderin is de mogelijkheid om het hoofdeind aan de rechterkant in hoogte te verstellen. Hierdoor ontstaat een relaxte zit/hangplek van waaruit je bijvoorbeeld tv kunt kijken, mocht die gemonteerd zijn. Hierop is de Stralis in ieder geval wel voorbereid. Wel zou een extra beschermstrip op zijn plek zijn voor het bedframe: in de hoogste stand bestaat de kans dat met de ijzeren rand het leer van de bijrijdersstoel wordt beschadigd. Een mooie eigenschap van die stoel is weer dat hij negentig graden draaibaar is. Even met de benen lekker comfortabel languit op de motortunnel behoort daarmee tot de mogelijkheden.
Rijden doen we op onze gebruikelijke testroute van Asten via Maastricht, Luik en Verviers naar het keerpunt bij Rasthof Dreihütten in Sankt-Vith, vlak voor de Belgisch-Duitse grens. De Hi-Way laat zich makkelijk bedienen en de Cursor 11 toont tijdens de rit zijn uiterst soepele karakter. Gehorig is de krachtbron allerminst: de decibelmeter geeft bij 89 km/h 66,0 dB(a) aan. Ook voor het gevoel doet de Cursor 11 rustiger zijn werk dan zijn voorganger met 10 liter motorinhoud. Wat wel bleef is een aangename diepe sound onderin.
Ditmaal werkt het Iveconnect-systeem prima.
Complimentjes
Tussendoor proberen we het Iveconnect multimediasysteem uit: daar hadden we op de rit naar Slovenië wat ruzie mee maar het exemplaar in deze truck doet het duidelijk beter. Het apparaat is sneller en speelt muziek van een externe bron (in dit geval een i-Phone) zonder problemen af. Via dezelfde module biedt Iveco het uitgebreide ‘Driving Style Evaluation’ rijstijlverbeteringsprogamma aan. Het systeem draagt door middel van subtiel uitgedeelde complimentjes en tips bij aan een lager brandstofverbruik.
Controle geschiedt op punten zoals het gebruik van de motorrem, bedrijfsrem, versnellingskeuze, remmen, acceleratie en het aantal stops. Eventueel kan het systeem worden gekoppeld aan het fleetmanagementprogramma dat Iveco samen met Qualcomm heeft ontwikkeld. Tijdens de testrit laten we deze digitale mentor links liggen, want we willen niet dat de testresultaten beïnvloed worden. Ook andere systemen zoals Adaptive Cruise Control (ACC) en het Advanced Emergency Braking System blijven op de rit naar België uitgeschakeld.
Conclusie
Rijden doet de Stralis prima. De motor maakt een sterke indruk, je komt met de 460 pk niets tekort. In de Ardense heuvels is het wel werken geblazen. De klim voorbij Verviers komen we boven met 45 kilometer per uur op de teller, en dat is wat je mag verwachten met een totaalgewicht van 40 ton bij deze motorisering.
De Iveco Stralis was al een prima werkpaard zonder fratsen. De Hi-Way is dat ook, maar er is duidelijk meer aandacht besteed aan beleving en comfort. De fijne Euro 6-motor is nog pittiger dan zijn voorganger al was en laat daarbij zeer gunstige verbruikswaarden zien. Hierdoor en door andere eigenschappen zoals een laag eigen gewicht en een scherpe prijsstelling, kan Iveco met deze truck de concurrentie beslist aan.
Rijden en verbruik
Weersomstandigheden: zonnig, 22˙
Bergtraject Luik-Sankt Vith-Luik: 149,3 km
Verbruik op dit traject: 46,9 l/100 km (1:2,13)
Vlak traject Asten-Luik-Asten: 213,0 km
Verbruik op dit traject: 28,7 l/100 km (1:3,49)
Totaal verbruik AdBlue: 8,88 l
Rijstijl: vlot, gemiddeld 85 km/u en tijdens het inhalen tot in de begrenzer.
De gereden afstand kan variëren per test omdat we oponthoud er uit rekenen.
Gunstige rij-omstandigheden en een prima verbruik met deze Stralis.