Pieter Veldhuizen, van Veldhuizen Wagenbouw in Groenekan, heeft een wel heel vreemde Trakker voor de deur staan. ‘HoverTrack’ heet zijn schepping en het is een halftrack, met normale wielen vóór en rupsbanden achter.
Natuurlijk heeft Veldhuizen bij de ontwikkeling van de HoverTrack met anderen samengewerkt, maar het basisconcept is zijn idee. Pieter was namelijk van mening dat er naast alle meerwiel aangedreven bedrijfsvoertuigen in het grondverzet, ruimte is voor een voertuig met een nog grotere terreinvaardigheid. Aangezien rupsvoertuigen beter uit de voeten kunnen dan de beste meerwiel aangedreven truck, dacht hij aan een combinatie van de twee.
6×6
Als basis heeft Veldhuizen een solide Iveco Trakker 6×6 gekozen, voorzien van een 13 liter dieselmotor met een vermogen van 440 pk. De wanddikte van het 10 mm dikke chassis is versterkt om extreem zware belastingen te weerstaan. De 16 tons achterassen hebben een naafreductie van 6,09, wat de belasting van de ZF8 16 versnellingsbak en de tussenbakken flink beperkt.
Met rupsen kun je met de HoverTrack bij 1.100 tpm op gewoon wegdek met een snelheid van ongeveer 40 km/u rijden. Het rupsstel is opgebouwd uit volrubberen snellooprupsen, zoals die ook gebruikt worden door Caterpillar en John Deere. Ze lopen om versterkte luchtbandwielen, gemonteerd op Iveco assen. De loopwielen tussen de banden zijn volrubberwielen die normaliter gebruikt worden voor heftrucks op containerterminals. De naven zijn afkomstig van 9 tons snelverkeer SAF assen. Het totale laadvermogen van het rupsstel is 42 ton. De voorbanden zijn Michelins in de maat 24×20,5”.
Bagger
Die voorbanden en tracks geven de HoverTrack een imposante aanblik. Ook de 440 paardenkrachten van de Iveco Cursor motor laten zich tijdens de rit in twee en drie hoog mooi horen. Af en toe wordt er even gesplitterd. En net als je denkt: ‘Nu komt hij vast te zitten’, blijkt dat je het mis hebt. Het gunstige koppel doet zijn werk en onderin de kast is de HoverTrack oersterk. Maar als de gang er in het terrein een beetje in zit, draai je zo 2.200 tpm. Zonder enige moeite ploegt het voertuig door de bagger. Bagger waar je zelf niet eens in kan lopen en die, als je even stilstaat, de eigenschappen van drijfzand blijkt te hebben. Bij proeven is al gebleken dat het voertuig zich op het strand als een vis in het water voelt. Pieter Veldhuizen ziet vele toepassingen voor zijn HoverTrack: in de bosbouw, bij de oogst van gewassen, bij natuurontwikkeling, werken op het strand, kortom: terreingebruik en grondverzet in de ruimste zin van het woord. Het blijft dan ook niet alleen bij deze ene. Veldhuizen wil de komende periode drie HoverTracks per jaar bouwen. Daarna wordt het tempo opgevoerd tot tien eenheden per jaar. Vanwege de standaardisatie worden de eerste tien HoverTracks opgebouwd uit Iveco componenten; daarna wil men gaan shoppen bij eventuele andere toeleveranciers.
Haakarmsysteem
Een multifunctioneel chassis met 30 tons Hyva haakarmsysteem vergroot de inzetbaarheid aanzienlijk. Op de foto’s is te zien dat de HoverTrack de bandenspanning regelen kan met een wisselsysteem. Een lage bandenspanning in zacht terrein verbreedt immers het loopvlak en vergroot zo de terreinvaardigheid.
De rupsen worden hydraulisch op spanning gehouden met een cilinder op de voorste assen. Voor onderhoud kun je de rupsbanden afnemen door de afstand tussen de luchtbandwielen (13×22,5) te verkleinen. Dankzij de verhoogde ontluchtingsleidingen op de assen is de doorwaadbaarheid maar liefst 80 centimeter.
Het is niet alleen een indrukwekkend gezicht om de HoverTrack aan het werk te zien, het is ook een aparte ervaring om ermee te rijden. Het gaat in het terrein niet om snelheid, maar om aan de gang blijven. Rijden met de HoverTrack moet je wel even leren, maar dat is logisch. Een leerproces wat nooit ophoudt, want iedere bodemgesteldheid vraagt weer om een andere rijtechniek. Pieter is hoofdzakelijk aan de slag in de tweede of derde versnelling in de lage groep. De Hover-Track geeft geen krimp een we draaien niet eens zo gek veel toeren.
Oplossing
Voor het transport over de weg heeft Veldhuizen een unieke oplossing bedacht, die nog op officiële goedkeuring wacht. Het rupsstel van de Hover-Track wordt daarbij voor een deel op een aangepaste, tweeassige oprijwagen gezet. De aangedreven vooras blijft op het wegdek staan en zorgt voor de aandrijving van dit wonderlijke geheel. De zaak wordt ingenieus en veilig vastgezet en zo is de HoverTrack gereed om over de weg te gaan.