In deze vierde Truckstar Praktijktest van 2008 beginnen we met het topmodel van DAF, namelijk de 510 pk sterke XF105 Superspacecab. Het werd een hernieuwde kennismaking met de XF105, een voertuig wat nog steeds imponeert.
Met het topmodel met 510 pk komt DAF duidelijk paardenkrachten tekort om mee te doen aan de vermogensrace. Waar de concurrentie trucks met 660 of zelfs 680 pk levert blijft DAF als altijd bescheiden met ‘slechts’ 510 pk. Of dat erg is moet je jezelf afvragen. Wij hebben al eerder geroepen dat alles boven de vijfhonderd pk eigenlijk niet zo heel veel meer toevoegt en dat vonden ze in Eindhoven kennelijk ook. Bij de introductie van de XF105 werd een 560 pk uitvoering in het vooruitzicht gesteld maar die is er nog steeds niet. Technisch zou het allemaal niet zo’n probleem zijn om dat vermogen aan de MX motor te ontlokken maar de reden dat hij er nog niet is heeft gewoon te maken met productiecapaciteit. DAF heeft een luxe probleem. Alle zeilen worden momenteel bijgezet in de productie om aan de enorme vraag te kunnen voldoen en een nieuwe uitvoering zou alleen maar vertragend werken. Bovendien is de vraag naar vijfhonderd pk-plus relatief klein.
Volume
Het exterieur van de grootste DAF laat een vertrouwd beeld zien, al is dat nieuwe dak nog steeds wennen wat ons betreft. Vooral in het zijaanzicht valt op hoe de cabine zelf uit rechte lijnen is opgebouwd terwijl het kunststof dak daar vloeiend overheen ligt. Toch ziet het geheel er goed uit, zeker met die spannende ‘Skylights’ op de hoeken. DAF is er in geslaagd hiermee de truck een nieuwe eigen identiteit te geven. De ingebouwde daklampen ogen niet alleen fraai, ze bieden ook veel zicht op donkere weggetjes. Grootste voordeel is natuurlijk dat de daklampen de stroomlijn niet negatief beïnvloeden. Bovendien heeft de wetgever, die geen voorstander is van op- en aangebouwde extra’s geen vat op deze voor de chauffeur zo belangrijke toegevoegde verlichting. De grootste winst van het hoge dak is natuurlijk in het interieur merkbaar. Dat is nog steeds het grootste wat je in Europa kunt kopen. Die enorme hoeveelheid liters cabine inhoud zijn voor een deel het gevolg van de keuze om geen vlakke vloer te maken. Doordat de beide stoelen iets verdiept naast de motor staan is er gewoon meer cabine-inhoud. Nadeel daarvan is dat er toch een uiterst bescheiden motortunnel aanwezig is in de cabine. Het grootste voordeel van dit ontwerp is dat de instap slechts drie treden telt. Bij cabines met een volledig vlakke vloer zijn dat er steevast vier. Nieuw is dat ook het middelste gedeelte van het dashboard, inclusief de uitschuifbare tafel in ‘houtlook’ leverbaar is.
Smaakvol
Het interieur ziet er smaakvol uit. Fraaie materialen, mooie passingen en veel slimme details zorgen voor een prettig en comfortabel verblijf aan boord van de DAF. Het dashboard is gewoon mooi met de ronde klokken en het centraal geplaatste display. Alles wat je nodig hebt is daar op eenvoudige wijze naar voren te halen met de simpele draai-druk toets. Wat ons betreft is dit nog steeds het fijnste systeem om een boordcomputer mee te bedienen. Verder heeft de DAF keurige schakelaars in het stuurwiel voor telefoonbediening, cruisecontrole en retarder. Die knoppen zitten bovendien waar we ze het liefste zien, namelijk in de dwarsstijl net onder de helft van het stuurwiel. Daar zitten ze in het blikveld en bovendien zitten je handen ook op die hoogte. Bijkomend voordeel van dit DAF stuurwiel is dat de knoppen zich niet eenvoudig per ongeluk laten bedienen zoals bij andere merken nog wel eens het geval is. De draaiknop van de As-Tronic schakelautomaat zit in het rechter gedeelte van het dashboard, net onder de radio. De rest van de schakelfuncties bedien je met de rechter bedieningsstick achter het stuurwiel. Tenminste, wanneer je baas dat toelaat. Steeds vaker treffen we zogenaamde ‘Fleet’ specificaties aan waarbij je als chauffeur niet meer op- of terug kunt schakelen. Ook de kick-down in het rempedaal is er dan afgehaald. Gelukkig heeft onze testwagen geen last van die bezuinigingsmaatregelen en hebben we alle functies tot onze beschikking.
Soepel
De zitpositie in een DAF is toch altijd net even anders, maar het went snel. Reden daarvoor is dat je vrij ver naar voren zit in de DAF cabine. Prettige bijkomstigheid is natuurlijk dat daardoor achter de stoel lekker veel ruimte overblijft voor een breed onderbed. Het verstelbare stuurwiel ligt lekker in de hand en het zicht rondom is prima. Alleen aan de rechterkant wordt een grote dode hoek gevormd door de A-stijl in combinatie met het spiegelhuis. Die hele spiegelsteun zou iets naar achteren geplaatst moeten worden waardoor je er tussendoor kunt kijken maar helaas zit dan dat vervelende raamstijltje voor de spiegels. Hier zie je dan toch de tand des tijds knagen aan de DAF cabine. En nu we toch bezig zijn, waarom wordt de bovenkant van de deuren niet even bekleed? Nu is alles netjes bekleed met fraaie materialen terwijl de raamstijlen in de carrosseriekleur uitgevoerd zijn. Verder blijft er een chronisch gebrek aan bekerhouders in de XF cabine.
We starten de DAF om zelf te ervaren hoe fraaie 105 rijdt. Met onze Truckstar Pacton testoplegger weegt het hele spul ruim veertig ton, 40.060 kg om precies te zijn. De DAF geeft om dat terreingewicht geen krimp. De As-Tronic versnellingsbak is voorzien van de laatste software en dat schakelt echt fantastisch. Wij kunnen ons in ieder geval niet vinden in de kritische geluiden die we soms horen van chauffeurs over deze bak. Waarschijnlijk rijden zij met oudere software en dat kan stukken schelen. In ieder geval schakelt de automaat soepel, snel en trefzeker zonder gependel of foute schakelingen. Eigenlijk is die ‘fleet specificatie’ waarbij je zelf niet meer in kunt grijpen voor deze truck helemaal geen straf want je hoeft gewoon zelf niks te doen.
Aan de bak
Van spoorvorming wil onze DAF niks weten, de DAF is lekker koersvast en laat zich niet van de wijs brengen. Een belangrijk deel van het comfort is de rust in de cabine en dat uit zich in de decibelmetingen. Ook als de MX motor flink aan de bak moet in de Ardennen blijven de geluiden binnen de perken. Het blijft een wonderlijke ervaring om de software zijn aansturend werk te horen doen op exact het moment waarop je als handschakelaar ook aan de gang zou gaan. Ook op het steile gedeelte bergop van het testparcourse voorkomt de AS-Tronic kromme tenen door getimed terug of op te schakelen. We constateren dat als we op de E27 bij Verviers na een meer dan 2 minuten durende klim bovenaan zijn gekomen we met een snelheid rijden van 50 km/uur rijden. Dat is zeg maar tien procent van het vermogen wat op de deur staat en dat is een grappig rekensommetje wat altijd weer opgaat op deze stijging. Het houdt ook in dat de DAF zijn pk’s gewoon netjes waar maakt. Het blijft opvallend rustig in de DAF ook als de toerenteller op 1900 tpm staat bij de motorremtest, als het ditmaal steil naar beneden gaat. We hebben een mooie een vooral rustige rit achter de rug als we weer aanleggen in Asten bij de Nobis. De DAF 105 vraagt niet veel inspanning van de chauffeur. De DAF doet bijna alles zelf. Blijft overeind dat je als chauffeur ten alle tijden zelf kunt ingrijpen als je dat nodig vindt. Maar over het algemeen doet de DAF met verve al het schakelwerk voor de chauffeur.
Conclusie:
De XF105 is eigenlijk nog steeds één van de beste dingen die je als chauffeur kan overkomen. Zo’n dikke DAF is ruim, stil, comfortabel en nog zuinig ook. Minpuntjes zijn er ook, maar die wegen niet op tegen de voordelen wat ons betreft. De Super Space Cab is nog steeds de ultieme lange afstand cabine en met die 510 pk MX motor onder de cabine heb je verder niks te klagen.
Pluspunten:
1: Grote souplesse en bedieningsgemak
2: Prima matras onderbed
3: Meer dan voldoende beweeg en opbergruimte
fotootjes bij plaatsen
Minpunten:
1: Uitzichtbelemmerende raamstijl
2: Binnenkant portieren niet bekleed
3: Gebrek aan bekerhouders
fotootjes bij plaatsen