Er komen onmiddellijk positieve reacties op het nieuws over de cabotage-controle van de ILT.
De vakbonden en de werkgevers staan duidelijk achter de recente ILT-controle in het Rotterdamse havengebied waarbij de focus sterk op het cabotage-gedrag van buitenlandse trucks lag, zo blijkt uit hun reacties op de controle.
CNV: Goed nieuws, topje van de ijsberg
“Eindelijk lijken we in Nederland werk te gaan maken van het aanpakken van buitenlandse chauffeurs die de regels aan hun laars lappen. Goed nieuws, ik hoop dat er nu wordt doorgepakt. Het forse aantal overtredingen geeft aan dat controles hard nodig zijn”, aldus transport-bestuurder Frans Westerman van CNV Vakmensen.
Westerman: “Ik ben blij om te horen dat de ILT er nu ook meteen werk van lijkt te maken. We roepen al jaren dat strengere handhaving nodig is. Tot nu toe waren de controles vaak een wassen neus, met als gevolg dat transportbedrijven er een loopje mee nemen. Goedkope buitenlandse chauffeurs overtreden op grote schaal de cabotageregels en pikken hier de ritten in. Daar worden we niet vrolijk van. De actie van de ILT maakt nu duidelijk dat we niet zomaar wat roepen; het gebeurt op grote schaal. Dit is het topje van de ijsberg, vrees ik.”
FNV: Belangrijke rol Nederlandse chauffeurs
Ook Edwind Atema, de FNV-bestuurder achter de ‘Gelijk werk, gelijk loon’-campagne, is blij: “Vandaag is een goede stap gezet op weg naar een eerlijke sector waarin valsspelers worden gestraft en gezonde werkgelegenheid nu ook door de overheid lijkt te worden beschermd.”
Atema: “Onze leden zien het dagelijks: werkgevers en verladers die vals spelen en de bestaande regels straffeloos aan hun laars lappen. De Nederlandse chauffeurs, de motor van de economie, spelen een heel belangrijke rol bij de signalering van deze valsspelers.”
Hij vervolgt: “Dagelijks zien tienduizenden chauffeurs wat er gaande is in deze mooie sector. De Oost-Europese chauffeur wordt uitgebuit, gezonde werkgelegenheid wordt verdrongen en concurrentie wordt vervalst. Verladers vinden dit natuurlijk prachtig, hoe lager de transportprijs hoe mooier. Triest genoeg zijn we blij dat nu ook de inspectie bij de eerste controles vast heeft gesteld dat er veel overtredingen plaatsvinden.”
TLN: buitenlandse vervoerders niet langer onbestraft
Werkgevers-organisatie TLN reageert eveneens positief op de controle. “Buitenlandse vervoerders die binnen Nederland meer transporteren dan wettelijk is toegestaan, kunnen vanaf nu niet meer onbestraft hun gang gaan”, zo schrijft TLN in een persbericht.
Probleem is echter dat ook een aantal Nederlandse transportbedrijven – aangesloten bij TLN – zich schuldig maakt aan illegale cabotage door het in Nederland inzetten van trucks en chauffeurs van Oost-Europese vestigingen.