Gerard de Rooy pakt zwaarbevochten derde plaats in etappe drie, Mardeev wordt eerste.
De 284 kilometer lange etappe van San Juan naar Chilecito bleek zwaar voor de trucks. De harde piste met veel losse stenen zorgde voor een ware slijtageslag voor de machines waarbij het uiterste werd gevergd van banden en remmen. Gerard de Rooy kwam na een tweestrijd met Nikolaev als derde over de streep, met een achterstand van 4:30 minuten achter winnaar Mardeev. Die wist met een goed slotoffensief de snelste tijd te noteren met 3:19:06 uur. Hij was daarmee 1:51 minuut sneller dan teamgenoot Karginov.
Mardeev pakt met deze overwinning tevens de eerste plaats in het klassement, met een voorsprong van 8 minuten op het drietal Loprais, Karginov en Nikolaev. Gerard de Rooy en Hans Stacey blijven de snelste Nederlanders met een achterstand van respectievelijk 9:52 en 12:42 minuut. Een achterstand die niet onoverkomelijk is. De Iveco coureurs moeten om deze tijd goed te maken vanaf nu wel laten zien wat ze waard zijn.
Flinke klappen
“Vandaag was het heel zwaar. We hebben enkele flinke klappen met de truck gemaakt. Ook heb ik al een band gezien waar de nodige noppen van afgescheurd zijn. Gelukkig hebben we alles heel kunnen houden en ook niet lek gereden tijdens de special,” zei De Rooy aan de finish. “Het begon met een klein navigatie foutje op zo’n 50 kilometer in de proef. Ik krijg een KAMAZ achter me aan en op het moment dat ik van Jürgen de opdracht krijg om een bocht in te sturen gaat de zoemer van de Sentinel hard af en mis ik de bocht. Slordig, maar we konden gelukkig na een aantal meters al keren en de fout was dus snel hersteld.”
Vervolgens komt het Iveco-team bij het omhoog rijden van een bergpas tussen twee KAMAZ trucks terecht. De eerste moest Gerard helaas laten gaan maar hij kon zijn Iveco net voor de Kamaz de pas in sturen. De Rooy vervolgt: “Na zo’n 250 kilometer kwam ik achter Hans, weer op smalle bergpassen waar passeren onmogelijk was. Hans kon echter niet meer voluit gaan dus heb ik daar nog wat tijd toegegeven. Laten we morgen in de duinen eens kijken hoe onze IVECO’s zich weten te houden. Mogelijk kunnen we daar het verschil maken.”
Pech en tijdstraf voor Stacey
Teamgenoot Hans Stacey worstelde met een mechanisch probleem. “We hebben in het begin van de rally wat oponthoud gehad doordat we niet voorbij werden gelaten door een jeep. Toen we die uiteindelijk te pakken hadden kregen we na zo’n 70 kilometer op de proef te maken met wat vermogensverlies. Dus vanavond, en misschien ook wel vannacht, is er werk aan de winkel voor de techneuten. Het heeft ons in elk geval wat frustraties opgeleverd om de laatste 200 kilometer van de special door te worstelen. Uiteindelijk zijn we nog niet eens ontevreden over het tijdverlies. Laten we er morgen maar eens een tandje bij zetten.” Stacey finishte uiteindelijk als negende, met achter hem als derde Nederlander Edwin van Ginkel in zijn Ginaf. Achterstand op koploper Mardeev is voor Stacey na dag drie 12 minuten en 42 seconden. Twee van deze minuten kreeg Stacey ‘kado’, na een tijdstraf voor een overschrijding van de maximumsnelheid op dag twee.
Dag met een zwarte rand
Voor de Dakar rally was de derde dag er een met een zwart randje. Motorcoureur Michal Hernik uit Polen is tijdens de proef om het leven gekomen. Hij werd liggend naast zijn motor gevonden. Het was de eerste keer dat Hernik deelnam aan Le Dakar. Naar de oorzaak van het overlijden van Hernik wordt onderzoek gedaan.
Foto: In tegenstelling tot de andere twee wedstrijdtrucks van Iveco rijdt Pep Vila met een Iveco Trakker