Van der Spek Transport uit Berkel en Roderijs heeft een Plug-in hybride-elektrische truck gekocht. Het gaat om een Scania P280 4×2 met een 17L verlengde dagcabine voor meer ruimte. Van der Spek maakt deze stap in samenwerking met één van zijn opdrachtgevers, Dille & Kamille.
“Net als wij wil die ook zijn CO2-footprint zo klein mogelijk houden. Met deze Plug-in Hybrid komen we samen weer een stap dichter bij een zo duurzame mogelijke bevoorrading van winkels”, vertelt Pierre van der Spek.
Van der Spek transport zit voornamelijk in het distributievervoer in de Benelux en een stukje Duitsland. “Wij bestaan al 55 jaar en hebben twee vestigingen: één in Berkel Roderijs en één in Hedel. Van daaruit verzorgen onder meer de bevoorrading van winkels met 22 eenheden waaronder een aantal bakwagens. Zo rijden wij dedicated voor Dille & Kamille”, vertelt Pierre die samen met zijn broer Alexander directeur/eigenaar is. “Voor deze klant verzorgen wij in de Benelux en Duitsland de bevoorrading van hun winkels. Dille & Kamille hecht sterk aan verduurzaming van hun onderneming. Dat is binnen dat bedrijf één van de kernwaardes waarlangs zij willen ondernemen. De winkelbevoorrading levert een substantieel aandeel van hun totale CO2-uitstoot. In het terugdringen daarvan hebben wij elkaar gevonden met de inzet van deze Scania Plug-in Hybrid. Op de snelweg is die extra zuinig en in binnensteden kan hij helemaal elektrisch rijden.”
60km elektrisch
De 19 tons Scania P280 als Plug-in Hybrid is van het nieuwste type met twee elektromotoren met een koppel van 2.100Nm die via een nieuwe GE281 zesgangs versnellingsbak de kracht op de wielen overbrengt. De stroomvoorraad is ondergebracht in twee batterijkasten langs het chassis. Het voertuig kan gewoon op zijn dieselmotor rijden waarbij de elektromotoren licht ondersteunen om zo tot een uitstekend brandstofverbruik te komen. Maar de auto kan ook helemaal elektrisch rijden en heeft dan een bereik tot 60 kilometer. Het laden kan op 400 V met 43 kW/h of via een DC trucksnellaadpunt met 135 kW. In geval van nood kan de chauffeur ook onderweg geforceerd opladen via de dieselmotor.
‘Beste van twee werelden’
“Daarmee hebben we het beste van twee werelden”, volgens Van der Spek. “Onze afstanden zijn te lang om zonder tussendoor op te laden elektrisch te kunnen doen. Wij rijden geregeld meer dan 500 kilometer op een dag. Dat is met een BEV momenteel nog een té grote uitdaging want je kunt nog op te weinig plekken bijladen. Maar met deze Plug-in Hybrid zijn we hybride heel zuinig op de snelweg en in de stad helemaal elektrisch. Een geofencing systeem zorgt ervoor dat de chauffeur in de stad ook echt op de batterij rijdt. Op die manier kunnen we met de huidige regelgeving tot in ieder geval 2030 de milieuzones in.”
Lees ook: Bakkerij Van der Zee zet in op Scania Hybride trucks
Van der Spek rekent er op dat de wetgeving tegen die tijd eindelijk een definitieve plaats voor de Plug-in hybride vrachtwagen gevonden heeft. “Want ik vrees dat we in vier jaar tijd tot 2027 nooit in staat zijn om ál het distributieverkeer voor de grote steden helemaal elektrisch te krijgen. Daarnaast kijk ik liever naar het grote plaatje. Want wat het terugdringen van de CO2-uitstoot en eigenlijk álle uitstoot nog véél meer zou helpen, is als de overheid eens wat haast zou maken met meer doelgroep rijstroken voor trucks. Dan zouden we minder in de file staan. Vergeet niet dat elke keer opnieuw optrekken steeds minimaal één liter diesel extra kost. Bovendien zou dat de werkvreugde en de belasting van de chauffeurs enorm ten goede komen.”
‘Managen van energie is een sport’
Wat Van der Spek het liefste zou zien, is dat de nieuwe Scania Plug-in Hybrid uit zijn remenergie voldoende kiloWatts regenereert om in de steden elektrisch te kunnen rijden. “Dan hebben we geen laadpaal nodig.” Dat is echter volgens chauffeur René Duivesteijn die op de auto rijdt nog niet zo makkelijk. “Je komt een eind. Maar het dilemma is dat als ik zo energiezuinig mogelijk rijd en dat is mijn streven, ik niet of nauwelijks rem. Daarbij zie ik op mijn dashboard dat de elektromotoren ook in het vlakke Nederland toch vaak nog even meehelpen. Dan zit er bijvoorbeeld een kleine verhoging in de snelweg omdat er een viaduct onder ligt. Dat zie je nauwelijks, maar de auto registreert dat wel en pakt even elektrisch bij voor een optimaal dieselverbruik. Dus ik denk dat we niet aan een laadpaal ontkomen. Dan staat hij na zeven uurtjes laden elke morgen met volle batterijen op mij te wachten. Dat vind ik ook wel een rustig idee.”
Wat het plezier dat René nu al met de Scania heeft alleen maar kan vergroten. “Dat elektrisch rijden is genieten en het managen van je energie is écht een sport. Dat is hartstikke leuk. Sowieso is Plug-in hybride vrachtwagen rijden veel minder stressvol dan het managen van een middelgrote onderneming wat ik in mijn vorige baan deed. En daarbij is die Scania geboren voor de stad. Hij heeft een enorm fijne spiegelbezetting en door de tot ver naar beneden doorlopende zijruiten en brede voorruit heb je prima zicht op wat er direct voor en naast de auto gebeurt.”