Onnodig veel doden door niet gebruiken veiligheidsgordels truckchauffeurs’
| 14:23 | Rik Werner

‘Onnodig veel doden door niet gebruiken veiligheidsgordels truckchauffeurs’

Onnodig veel chauffeurs verongelukken dodelijk omdat ze hun veiligheidsgordel niet gebruiken. De helft van de chauffeurs die in de voorbije jaren om het leven kwamen zouden het ongeval hebben overleefd als ze hun gordel hadden gedragen.

Dat valt te lezen in het Volvo Trucks Safety Rapport 2017. Volvo Trucks bepleit dan ook hartstochtelijk een beter gordelgebruik door vrachtwagenchauffeurs.   “Als zich een ongeval voordoet, is de veiligheidsgordel het meest beproefde en belangrijkste redmiddel”, zegt Carl Johan Almqvist, verantwoordelijk voor verkeers- en veiligheidszaken bij Volvo Trucks. “Te veel chauffeurs gebruiken hun gordels niet.”

Verontrustend

Verder breekt Volvo in het rapport een lans voor verregaande maatregelen om truckongevallen, waarbij voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders zijn betrokken, te verminderen. “In de afgelopen tien jaar is het aantal ernstige verkeersongevallen in Europa waarbij zware trucks zijn betrokken bijna gehalveerd”, aldus Almqvist. “Ongevallen met trucks waarbij kwetsbare weggebruikers zijn betrokken, zijn echter niet in dezelfde mate gedaald. Dat is verontrustend.”

Onnodig veel doden door niet gebruiken veiligheidsgordels truckchauffeurs’

Camera

Volgens Almqvist is het van groot belang dat truckproducenten technische oplossingen ontwikkelen, waarmee chauffeurs mogelijke gevaarlijke situaties kunnen voorkomen. Zo heeft Volvo een camera ontwikkeld, waarbij de chauffeur kan zien wat er aan de kant van de passagier voor de vrachtauto gebeurt. “Bovendien moeten alle weggebruikers zich beter bewust worden van de risico’s die kleven aan verkeersdeelname en hoe we deze risico’s het beste kunnen verminderen.”

Onnodig veel doden door niet gebruiken veiligheidsgordels truckchauffeurs’

Innovaties

Volvo Trucks onderzoekt en analyseert sinds 1969 met een eigen team verkeersongevallen waarbij vrachtwagens zijn betrokken. De bevindingen van de onderzoekers vertaalt de truckproducent naar eigen zeggen in technische innovaties, die ongevallen en letsel zouden moeten voorkomen. Lees hier het complete onderzoeksrapport.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie