De Europese Commissie heeft een pot met miljoenen euro’s klaar staan die de aanleg van beveiligde truckparkings in de komende jaren binnen de EU versneld mogelijk moet maken.
Die ontdekking deed Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie/SGP) toen hij onlangs een amendement indiende op de Europese begroting. Het betreft het Trans Europees Netwerk Transport Fonds, kortweg TEN-T-fonds.
De Europese Commissie komt december dit jaar met een plan van aanpak, dat moet leiden tot de komst van meer beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs binnen de EU, zo maakte Van Dalen afgelopen vrijdag bekend bij een bijeenkomst in Houten onder de noemer ‘Samen werken aan veilig parkeren’.
December
De Europese Commissie doet momenteel onder leiding van de Belg Eddie Liegeois onderzoek naar de actuele stand van zaken rond parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs binnen de EU. Dat onderzoek spitst zich toe op de huidige situatie in Europa en dan met name op de vele knelpunten die er zijn. Een en ander resulteert uiterlijk in december in een plan van aanpak. “Dat is goed nieuws”, aldus een verheugde Van Dalen. “Eindelijk gebeurt er wat. De pot betreft een co-financieringsfonds, waarvan niemand wist dat het bestond. Ik ben er bij toeval achter gekomen. Brussel is bereid tot maximaal de helft bij de aanleg van een beveiligde truckparking mee te betalen. Hoe ruimer de voorzieningen, des te meer Brussel wil meefinancieren, tot vijftig procent van de aanlegkosten.”
Eind aan overlast
De versnelde aanleg van beveiligde truckparkings moet een streep zetten door de erbarmelijke omstandigheden waaronder chauffeurs soms hun rust nemen. Ook moet er een eind komen aan de overlast die andere weggebruikers ervaren van rustende chauffeurs op reguliere parkeerterreinen langs snelwegen. De beveiligde parkeerplaatsen moeten verder lading- en brandstofdiefstallen tegengaan, evenals schades aan vrachtwagens. In Nederland zijn, aldus Van Dalen, momenteel 29 beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs.
Secure Lane
Want dat er snel iets moet gebeuren, betoogde ook oud-politiecommissaris Frans Copini. De Jaarrapportage Transportcriminaliteit 2016 wijst uit dat er vorig jaar in Nederland 229 ladingdiefstallen plaats hadden, tegenover 177 in 2015. Die stijging van 29 procent beoordeelde het voormalige politiekopstuk als ‘nauwelijks verrassend’. „De preventieve inrichting van rust- en verzorgingsplaatsen langs de belangrijke transportroutes is zeer beperkt.” Copini noemde het experiment Secure Lane, een zogeheten corridor tussen Rotterdam en Venlo met cameratoezicht op de vijftien verzorgingsplaatsen onderweg, een schoolvoorbeeld van hoe het wél zou moeten. Het aantal ladingdieven daalde er binnen één jaar van 74 naar slechts vier. Copini drong in Houten aan op camerasurveillance op alle parkeer- en rustplaatsen.
Duiven
In het Gelderse Duiven, gelegen langs de snelweg A12 nabij Arnhem, is onlangs begonnen met de aanleg van een beveiligde truckparking, na jaren van gesteggel. Straks kunnen er 230 vrachtwagens worden ondergebracht. De voorziening wordt uitgerust met een verblijfsruimte met televisies, douches, gratis wifi, wasmachines en drogers. Met de aanleg is 4 miljoen euro gemoeid. De EU (5 ton) en de provincie (1 miljoen) betalen mee, evenals investeerders en banken. Volgens Ton Barten, directeur van Parkeer Voorziening Liemers, ontstaat langzamerhand een landelijk dekkend netwerk van veilige truckparkings, met faciliteiten in de Rotterdamse haven, op de Maasvlakte en bij Hazeldonk (nabij Breda). „Duiven maakt de reeks compleet.”