Vanaf eind 2018 gaan in Noord-Holland trucks rijden op waterstof, die is opgewekt via windmolens. Bestaande windmolens in Wieringen en voor de kust van Egmond aan Zee worden de komende maanden voorzien van elektrolyse-apparatuur.
De opgewekte waterstof gaat vervolgens via leidingen naar het vasteland, waarop distributie naar tankstations volgt.
Duwaal
Dat is in Alkmaar bekend gemaakt tijdens het congres Hydrogen From Wind to Wheel. Het project met de naam Duwaal beoogt waterstofproductie, -distributie en het geschikt maken van voertuigen gelijktijdig te realiseren. Partijen als ECN, Hygro, ontwikkelingsbedrijf NHN, GP Groot, HVC, Compositie Agency en Energy Expo participeren.
Tankstations
In Alkmaar komt volgend jaar een waterstoftankstation waar ook trucks terecht kunnen, evenals op Wieringen. Het is de bedoeling dat op nog enkele andere plaatsen in Noord-Holland, waaronder Zaandam, per 2019 meerdere waterstofpompen verrijzen. Die worden allemaal ‘gevoed’ met waterstof, opgewekt uit regionale windmolens.
Ombouw
E-Trucks Europe is eveneens participant. Het bedrijf bouwt bestaande vrachtwagens om tot elektrische trucks met brandstofcel, waarbij waterstof als brandstof dient. E-Trucks is inmiddels begonnen met de bouw van twee fabrieken in Westerhoven en Lommel (België). Daar kunnen bestaande trucks vanaf begin 2018 worden omgebouwd tot e-trucks met brandstofcel. ,,Er is volop interesse van transporteurs en overheden’’, claimt E-Trucks Europe directeur John van Loon. ,,De firma GP Groot wil een viertal auto’s op waterstof met brandstofcel laten rijden, en ook vuilverwerker HVC wil dat gaan doen. Amsterdam overweegt zes vuilniswagens om te bouwen voor waterstof.’’ Het is de bedoeling dat er uiteindelijk minstens honderd trucks op waterstof in de provincie rondrijden, aldus Van Loon.
Emissievrij
Van Loon stelt dat trucks met brandstofcel in de dagelijkse praktijk beter functioneren dan elektrische trucks op batterijen. ,,Een voertuig op waterstof is feitelijk een elektrisch voertuig. Het verschil is, dat de energie niet uit een batterij komt, maar uit een brandstofcel en een waterstoftank. Waterstof heft de beperkingen van elektrisch rijden voor vrachtwagens op. Hierdoor wordt de inzet net zo makkelijk als met dieseltrucks. Maar dan geluidloos en emissievrij.’’
Goedkoper
Uit onderzoek van de participanten zou zijn gebleken dat rijden op waterstof uit windenergie uiteindelijk goedkoper wordt dan rijden op diesel. Van Loon: ,,Alleen is de ombouw van een truck vrij prijzig. Voor de prijs van twee trucks heb je een waterstoftruck. Maar dat is bruto. Met alle subsidieregelingen die er zijn gaan de meerkosten aardig naar beneden.’’
Subsidie
Het ministerie van Infrastructuur & Milieu heeft binnenkort een potje van 32 miljoen euro beschikbaar, waarmee transporteurs hun wagenpark versneld kunnen verduurzamen. Dat maakte I&M-ambtenaar Els de Wit in Alkmaar bekend. De subsidievoorwaarden worden in september rond Prinsjesdag bekend gemaakt, zo verwacht De Wit.
Inmiddels hebben de provincies Zeeland, Groningen en Friesland interesse getoond voor het Noord-Hollandse windmolen- en waterstofproject. Van Loon: ,,Dit format kan moeiteloos elders in het land worden uitgerold.’’
In Truckstar nummer 6 lees je alles over alternatieve brandstoffen, zoals waterstof. Meer weten? Bestel het nummer dan hier online.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.