Elke chauffeur kent het probleem: een slaapplaats vinden voor de nacht. Al om vijf uur ’s middags lopen de parkeerplaatsen langs de snelwegen vol en na zeven uur is er ook op de parkings van wegrestaurants vaak geen plekje meer te vinden.
Teken de petitie via deze link!
Na corona neemt het transport weer toe, maar tegelijkertijd neemt het aantal parkeerplaatsen af. Veel gemeenten hebben verordeningen ingesteld om het parkeren voor trucks ’s avonds onmogelijk te maken. Rijkswaterstaat is bezig veel kleine parkeerplaatsjes langs de snelwegen te sluiten. “Langs de route die ik vaak rijd, van Enschede naar Zwolle over de N35, bevindt zich tegenwoordig geen enkele parkeerplaats meer. Ze waren er wel, maar zijn nu voorzien van bordjes dat ze alleen voor pech of noodgevallen zijn bedoeld”, aldus Hans Plaggenmars uit Nijverdal.
Ergernis
Hans is het helemaal zat. Hij is chauffeur bij Van der Lee Tanktransport uit Delft en heeft dagelijks te maken met parkeerproblemen. “Het is bijna niet te doen om een fatsoenlijke parkeerplaats te vinden en ik ga me er ook steeds meer aan ergeren. Het is namelijk ook hartstikke krom. Aan de ene kant verplicht de overheid je door middel van de rij- en rusttijdenwetgeving om voldoende rust te nemen. Aan de andere kant is er na vijf uur ’s avonds nauwelijks gelegenheid om die rust daadwerkelijk te nemen. En wie is er eigenlijk verantwoordelijk om het mogelijk te maken dat wij ons aan onze verplichtingen houden? Alle partijen schuiven het van zich af.”
Een voorbeeld van zo’n partij is Rijkswaterstaat. Waarom komen er niet meer of grotere parkeerplaatsen langs de snelwegen? Omdat Rijkswaterstaat op het principe staat dat de verzorgingsplaatsen langs de autosnelwegen zijn bedoeld voor een korte rust en niet om de nacht door te brengen. Om te overnachten vindt Rijkswaterstaat dat chauffeurs naar private truckparkings moeten gaan in de buurt van de snelwegen. Naar beveiligde parkings dus of de parkeerplaatsen van wegrestaurants.
Treurig
In vrijwel alle landen in de Europese Unie is het volgens Hans beter geregeld. In Frankrijk heeft de overheid langs de snelwegen gezorgd voor goede voorzieningen met wc’s en douches. Ook in Oostenrijk zijn de voorzieningen uitstekend. In Duitsland is ook een groot parkeerplaatsprobleem, maar zijn ze bezig langs de snelwegen nieuwe parkeerplaatsen aan te leggen met hoge geluidsschermen, zodat je rustig kunt overnachten. In Nederland gebeurt er echter niets en is het treurig gesteld met de voorzieningen voor chauffeurs. Als je onderweg naar de wc moet, kun je alleen gebruik maken van de wc’s van de benzinestations, waar je ook nog voor moet betalen. “De overheid heeft voor chauffeurs niets geregeld, terwijl wij als chauffeurs wel volop belasting betalen”, zegt Hans. “We krijgen er alleen niets voor terug.”
Wie langs de snelweg geen parkeerplaats vindt, komt ook bedrogen uit als hij op een industrieterrein denkt te kunnen overnachten. Steeds meer gemeenten hebben verordeningen ingesteld waardoor het parkeren na zes uur ’s avonds voor trucks verboden is. Hans vraagt zich af of dat juridisch wel klopt. Bij veel bedrijven mag je vaak wel laden en lossen op straat vanwege het ruimtegebrek, maar parkeren om te overnachten mag niet. “Het lijkt net alsof het wel mag als het de plaatselijke ondernemer uitkomt, maar als de vrachtwagenchauffeur een plekje nodig heeft, mag het niet, want dan gaat het toch maar om een chauffeur.”
Overlast
Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) is deze ontwikkeling een doorn in het oog. “We vragen al heel lang om meer parkeergelegenheden”, zegt Paul Poppink, senior beleidsadviseur bij TLN. “In Nederland is echter veel gedecentraliseerd, waardoor veel verantwoordelijkheden bij lokale overheden liggen. Daar zit een deel van het probleem. Individuele gemeenten zijn er vaak niet happig op om een parking te ontwikkelen. Ze zeggen vaak dat ze overlast ervaren van wild geparkeerde vrachtwagens en dat ze daarom een parkeerverbod instellen. Daarmee verschuiven ze het probleem naar een andere gemeente en los je het niet op. Ook heeft het te maken met de schaarste aan grond voor nieuwe parkings.”
‘Parkeervoorzieningen mensonterend’
Hans weet dat er plannen worden gemaakt om parkeerplaatsen aan te laten leggen door investeerders. De Europese Unie heeft subsidie toegekend voor de aanleg van 2.200 nieuwe parkeerplaatsen in Nederland. “Als die er net zo uit gaan zien zoals de truckparkings in Rotterdam vind ik het echter een belediging voor de chauffeur: ik vind zulke parkeervoorzieningen mensonterend. De parking op de Maasvlakte is prima, maar voor de rest worden de nieuwe parkings vaak aangelegd op industrieterreinen ver weg van de bewoonde wereld. Er is een minimum aan voorzieningen en je voelt je vaak een gevangene. Je kunt ook niet even een wandelingetje maken naar het centrum. Het is net alsof je er niet bij hoort. Ik vind het geen wonder dat beginnende chauffeurs afhaken en dat er weinig animo is om überhaupt aan het chauffeursvak te beginnen. Oudere chauffeurs zijn waarschijnlijk niet anders gewend en een beetje murw op dit gebied, maar voor chauffeurs die pas beginnen, is het parkeerprobleem een lelijke verrassing. Je moet in de loop van de middag al gaan nadenken hoe je het gaat fiksen dat je rond vijf uur op een parking staat.”
Brieven
Hans heeft naar alle politieke partijen e-mails gestuurd, maar nauwelijks een reactie gehad. “Ja, alleen van GroenLinks en Volt, de twee partijen waarvan je het het minst zou verwachten”, zegt hij. Daarnaast is Hans ook een petitie gestart (via Petitie24.nl) om handtekeningen te verzamelen. Dat loopt echter nog niet bepaald storm: er zijn inmiddels ruim 300 handtekeningen binnen. Ben jij het eens met Hans? Teken dan de petitie via deze link!