De Vlaamse minister van Mobiliteit wil de pakkans op overbelading verder verhogen.
Ondanks het feit dat er in Vlaanderen in 2014 een recordbedrag aan boetes is uitgeschreven voor overbelading, wil de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts de pakkans voor deze overtreding verder verhogen.
Net als in Nederland liggen ook in Vlaanderen weeglussen in de snelwegen, op negen plaatsen. Die lussen zijn een belangrijk instrument in de handhaving op aslasten en totaalgewichten.
Om de pakkans verder te verhogen wil Minister Weyts meer weeglussen aanleggen. Tevens moet de afstelling van die systemen worden verfijnd. Bij de Vlaamse weeglussen is de pakkans namelijk zo’n negentig procent; Weyts wil die naar 99 procent tillen.
Elf trucks per dag gewogen
In 2014 werden in Vlaanderen 4.149 trucks op gewicht en aslasten gecontroleerd. Dat komt neer op ongeveer elf gecontroleerde trucks per dag. Deze controles leidden in 1.526 gevallen tot een proces-verbaal. Ongeveer de helft van de overtreders kwam uit België zelf; de rest uit het buitenland.
Boetes kunnen oplopen tot 4.500 euro. In totaal werd in 2014 voor 3,9 miljoen euro aan boetes uitgeschreven: een record. In 2009 lag het binnengehaalde boetebedrag nog op 1,7 miljoen euro.
Enkele trekas blijft een probleem
De gevaren van overbeladen trucks zijn duidelijk: de remweg wordt langer en er is extra slijtage van het wegdek. Voor chauffeurs met een standaard Europese trekker-oplegger is het echter vaak lastig het gewicht van de trekas onder controle te houden met deelladingen.
De standaard drie-assige oplegger is in weze een soort wipkar. Als de eerste klant gelost is, verschuift het zwaartepunt naar voren en komt er vaak te veel gewicht op de enkele trekas te liggen.
Foto: In Vlaanderen wordt eenzelfde systeem met weeglussen gebruikt als in Nederland. Een truck rijdt over de weeglus, een camera maakt een foto van de truck, en alle gegevens – inclusief de indicatieve weegresultaten – verschijnen bij een controleur op het computerscherm. Als een truck of één of meerdere assen van de truck te zwaar lijken te zijn, wordt de truck aan de kant gezet en nauwkeurig gewogen. Op basis van die weging wordt wel of geen boete geschreven.