Rick van der Wijst van het gelijknamige transportbedrijf uit het plaatsje Zeeland in Noord-Brabant nam recent een nieuwe Pacton-schuifzeilentrailer in gebruik. De drieassige en gestuurde tautliner met – bijzondere – Kooiaap-aansluiting biedt het transportbedrijf een verbreding van het dienstenpakket.
Rick van der Wijst (26) ging al op zijn 23e van start met zijn eigen transportonderneming. De enthousiaste transporteur begon alleen in het koeltransport, maar heeft nu al vier combinaties op de weg en 5 medewerkers in dienst. De nieuwste uitbreiding betreft de aanschaf van een nieuwe Scania-truck én een Pacton schuifzeilentrailer. De tautliner komt in het wagenpark van drie koeltrailers en opent de weg naar een bredere dienstverlening. Sinds enige tijd vervoert R. van der Wijst Transport diervoeders als zakgoed voor een vaste opdrachtgever. De nieuwe Pacton-oplegger is speciaal hiervoor aangeschaft.
Wendbaar
De trailer, Pacton-type TBD.342.T-EP1, heeft een koppelingdruk van 15.000 kg, een asdruk totaal van 27.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. Het SAF-luchtveerstel omvat drie onderhoudsarme assen met schijfremmen. De achteras is gemonteerd op een draaikrans en wordt gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling. De voorste as is liftbaar.
Rick van der Wijst: “Soms vervoeren we met de tautliner complete vrachten, maar normaliter hebben we routes waarbij we 8 tot 18 boerenbedrijven aandoen. Dat vergt veel van de chauffeur én van de combinatie. Een krap erf vereist een wendbare trailer. Daarom was de stuuras een must én de camera aan achterzijde. Daarnaast is de meeneemheftruck onmisbaar. Omdat het transportwerk al begon terwijl de trailer nog bij Pacton in productie was, hebben we eerst een trailer met Kooiaap gehuurd bij Dutch Trailer Center uit Ommen.”
Radiografisch
Wat gelijk opviel was de noodzaak voor een pneumatisch bedienbare Kooiaap-aansluiting. “Bij de huurtrailer moesten we handmatig de liggers uittrekken; dat is met een route van meer dan 15 stops echt geen pretje voor de chauffeur. Natuurlijk hebben we bij de nieuwe trailer voor de pneumatische optie gekozen. Echter, ook dan moet je de heftruck op en af, om de hendel aan de trailer om te zetten. Veel gemakkelijker is als dat op afstand bediend kan worden, vanaf de heftruck. Dat bleek niet eerder geleverd te zijn, maar na overleg met Pacton, is het uiteindelijk gerealiseerd. Het is echt heel fijn én snel werken zo.”
Laat maar schuiven
De duurzame Pacton-schuifzeilenoplegger heeft onder meer een hardhouten vloer – 28 mm dik en met stalen omegaprofielen – , met 7 rongkokers in de hartlijn en aan beide zijden drie vrij plaatsbare schuifrongen en vier rijen vurenhouten huifplanken, te plaatsen op 40 mm, 700 mm, 1.165 mm, 1.630 mm en 2.100 mm vanuit de vloer. De huifplanken zijn tevens 3-hoog gestapeld op vloerhoogte te plaatsen. In het randprofiel zijn aan elke zijde 19 bindogen gerealiseerd, met een capaciteit van 2,5-ton (TÜV-gecertificeerd). Links en rechts is in de wielbasis een rvs-kist aangebracht, met boven de kisten plankenhouders. Op de besturing wordt centrale vetsmering gebruikt.
De schuifzeilen zijn van hoogwaardig 2×2 dubbeldraads PVC zeildoek, 860 g/m2. Om de ca. 600 mm is een vaste, verticale spanband met roestvrijstalen gesp en gegalvaniseerde haak aangebracht. De zeilen lopen met nylon rollers in de aluminium dakrails en ze kunnen aan de achterzijde horizontaal gespannen worden door een ratelspanmechanisme. Aan de voorzijde is een snelspan-sluiting (Quick Release) gerealiseerd. De schuifkap van de oplegger kan naar voren (met meeschuivende achterbalk) en naar achteren opengeschoven worden en is afgesloten met een wit dakzeil. Aan de achterzijde bevindt zich een semi-automatische vergrendeling. Van der Wijst: “De schuifzeilen worden natuurlijk dagelijks door ons gebruikt, maar de schuifkap vooralsnog niet. Echter, wanneer je voor de langere termijn een trailer aanschaft, wil je zo’n optie toch toevoegen, want je weet nooit wat de toekomst brengt.”
Duurzaam
De nieuwe Pacton-schuifzeilentrailer wordt in de dagelijkse inzet getrokken door een Scania-trekker uit 2017. Het was de eerste truck van Van der Wijst, waarmee hij zijn onderneming startte. Op de buitenzijde van de cabine prijkt de tekst: ‘No risk, no fun’.
Toch ging Rick van der Wijst niet over één nacht ijs bij de aanschaf van de nieuwe oplegger. “Een tautliner was voor mij nieuw, maar ik heb me goed georiënteerd en laten informeren. Niet alleen door een drietal Nederlandse fabrikanten. Maar ook door transportcollega’s uit de omgeving. Daarbij kwam steeds weer de kwaliteit en hoge duurzaamheid van Pacton-maatwerk naar voren. Dat was reden om de fabriek in Ommen te bezoeken en uiteindelijk samen deze fraaie en complete oplegger te realiseren.”