Duitse Rode Kruis
| 18:03 | Arjan Olsthoorn

Pacton semi-dieplader voor Duitse Rode Kruis

Het Duitse Rode Kruis zet sinds kort een bijzondere semi-dieplader van Pacton in. De regionale afdeling van het DRK (Deutsches Rotes Kreuz)-Landesverband vertegenwoordigt meer dan 70.000 leden in 397 lokale verenigingen en talrijke instellingen.

Benjamin Hussong is de regionale afdelingsleider en legt uit: “We zijn in Duitsland de enige regionale afdeling met een multifunctionele trailer als deze. In het geval van hoogwater, aardbevingen, ongelukken of rampen, kunnen we de trailer op velerlei manieren inzetten.”

De witte huifopbouw van de nieuwe, drieassige Pacton semi-dieplader is voorzien van een groot, rood kruis met de benaming ‘Deutsches Rotes Kreuz’. Achterop de trailer dragen de deuren bovendien de tekst ‘Katastrophenschutz’. De achterzijde is tevens geschikt voor het transport van een – in dezelfde stijl uitgevoerde – King Lifter meeneemheftruck. Dat is voor een semi-dieplader weliswaar niet vaak gebruikelijk, maar voor de activiteiten van het Duitse Rode Kruis wel een optie met voordelen.

Samen met een MAN-truck ontstaat er een multifunctionele combinatie die breed ingezet wordt bij rampen en calamiteiten, maar ook bij voorkomende werkzaamheden op het gebied van eerste hulp en noodgevallen. Hussong: “We kunnen nu niet alleen pallets vervoeren, maar ook containers en voertuigen. We beschikken bijvoorbeeld over een Unimog voor allerlei voorkomende werkzaamheden, maar over lange afstanden is die onprettig om zelf te rijden; luid en oncomfortabel. Nu kan deze in de semi-dieplader. Over het algemeen geldt dat we nu met minder medewerkers meer kunnen transporteren.”

Ingezet tijdens festival

In 2023 werd na aardbevingen en overstromingen in Turkije de oude trailer van het Duitse Rode Kruis ingezet voor het vervoer van wintervaste tenten naar het rampgebied. Deze oude trailer van meer dan 30 jaar oud, is nu vervangen door de nieuwe Pacton semi-dieplader. De nieuwe trailer kon bij Pacton aangeschaft worden dankzij giften na overstromingen in het Duitse Ahrtal in 2021.
Inmiddels is de nieuwe Pacton-oplegger in augustus 2024 ingezet tijdens het Wacken Open Air festival. Het jaarlijkse metalfestival vindt plaats in het kleine Wacken in Sleeswijk-Holstein, ten noorden van Hamburg. “Er wonen maar zo’n 2.000 mensen in Wacken, maar voor deze ene week zijn het er wel 85.000 meer”, vertelt Hussong. “Wij verzorgen ter plekke op het festival een centrum voor noodgevallen en eerste hulp.”

Naast de Pacton oplegger beschikt de DRK-regio over een mobiele artsenpraktijk, opgebouwd op een trailer. Hussong: “Natuurlijk is het goed als we deze middelen helemaal niet nodig hebben, maar de werkelijkheid is dat we altijd paraat moeten staan.”

Lees ook: BetonijzerBuigCentrale rijdt met 6 nieuwe Pacton opleggers

De semi-dieplader, met zwanenhals, is voorzien van een huifconstructie over de volle lengte. Daarmee is de trailer geschikt voor het transport van onder meer pallets, containers en grote machines of voertuigen. De drieassige oplegger van het type SXD.342.T heeft een lengte van 13,64 meter met een zwanen van 4 meter en een diepbed van 9,6 meter. De inwendige hoogte van de oplegger is bij de zwanenhals 2,72 meter en bij het diepbed 3,11 meter. De totale hoogte van de oplegger is 4,04 meter.

Verbreedbaar achterportaal

Het BPW luchtveerstel heeft drie negentons assen, waarvan de voorste as is uitgevoerd als liftas. De semi-dieplader biedt een totaal toelaatbaar gewicht van 42 ton. Het schuifhefdak kan hydropneumatisch zowel van voor naar achter als van achter naar voor geschoven worden. Tot de opties behoren onder meer breedteborden en 2 rvs-kisten, alsook een open kist voor de oprijplaten. De trailer is ruimschoots voorzien van rongpotten en sjorogen, alsook van twistlocks voor het vervoer van twee 20 voets of één 40 voets container. Ook een 20 voets container in het midden is een optie. De trailer is rondom voorzien van led-verlichting en -lampen, waaronder meerkamerachterlichten, zijlampen, werklampen en knipperlampen. De 28mm hardhouten vloer heeft stalen Omega profielen en er zijn aan elke zijde drie vrij te plaatsen schuifrongen. Het handbediende, verbreedbare achterportaal biedt links én rechts 45 cm extra. De huif en de aluminium achterdeuren werden door Pacton geleverd inclusief belettering en reflecterende markering.

Hussong: “De selectie fabrikanten die op onze wensen kon inspelen was relatief klein. Na uitgebreid marktonderzoek hebben wij voor Pacton gekozen als leverancier. De begeleiding was daarbij geweldig en óók de prijs was goed. We hebben een maatwerk oplegger naar wens ontvangen, van een geweldige kwaliteit. Met onze oude trailer uit 1990 waren we beperkt. Met deze nieuwe trailer moeten we ook weer 30 jaar vooruit”, lacht Hussong. “Maar met een Pacton moet dat lukken.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie