Directeur Wolfgang Gertzen van het Duitse Gertzen Krane-Transporte uit Kluse-Ahlen maakte op de IAA in de Hannover Messe kennis met Pacton Trailers. Al snel daarop volgde een order voor 2 stuks open mega-oplegger. Recent ontving de firma een derde, vrijwel exact eender gespecificeerde, Pacton-oplegger.
“De trailers zijn zéér compact en laag, óók bij de zwanenhals. Bovendien zijn ze zéér robuust geconstrueerd”, vertelt Gertzen.
Gertzen Krane-Transporte vervoert eigenlijk alles met de mega-opleggers van Pacton. Bouwmachines, kraandelen, onderdelen voor windmolens, overbreedte-transporten en natuurlijk containers. Voor containervervoer zijn er diverse twistlocks voor een 40-voets container, twee 20-voets containers, of een 20-voeter centraal geplaatst. ‘Der machen alles’, aldus directeur Gertzen nuchter samenvattend. Gertzen: “Dankzij de lage laadvloer kunnen we maximaal de hoogte in. De trailers van Pacton zijn zeer robuust en verdragen hoge puntlasten. Ze zijn stijf in constructie en buigen niet door.”
Twee rijhoogtes
De nieuwe Pacton mega-oplegger, type LXD.342.L, is een extra lage oplegger die aangekoppeld wordt op 95 cm schotelhoogte. De trailer kan ladingen tot 3 meter hoogte laden binnen de wettelijke vereisten; de chassishoogte is 1,02 meter. Bijzonder aan de oplegger voor Gertzen is dat deze voorzien van een functie voor twee rijhoogtes. Hiertoe beschikt het assenstel over een systeem dat de luchtvering corrigeert naar een hogere rijstand wanneer een hogere trekker, op 1,15 meter, aangekoppeld is.
Met een geringe nekbalkhoogte van 75 mm en de compactste negentons banden (Continental 445/45 R 19.5) biedt de nieuwe, vlakke Pacton-oplegger (type LXD.342.L) een chassishoogte van amper een meter én niettemin een koppelingdruk van 15.000 kg, met een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. De trailer beschikt over een SAF-luchtveerstel met 3 starre, onderhoudsarme assen, met een technisch draagvermogen per as van 9.000 kg.
Aslasten in Duitsland
De Duitse wetgeving is in detail anders dan die in Nederland. Zo moet in Duitsland bij het drieassige asstel de laatste as verder naar achteren worden geplaatst om 27 ton aslast toegewezen te krijgen. Laat men dit na, dan geldt 24 ton. Daarnaast mogen in Duitsland de trekker, oplegger en lading maximaal 40 ton wegen, ongeacht de aslasten. In Nederland geldt 50 ton.
Certificering
De trailer is voorzien van een gecertificeerd kopschot en bindvoorzieningen, zoals sjorgaten in het randprofiel, touwhaken onder het randprofiel en twee maal dertien omklapbare bindogen van acht ton. Voor het transport van zeecontainers zijn er twistlocks voor 40 voets en 20 voets containers aangebracht. Elke trailer heeft twee maal dertien rongkokers in het randprofiel en rongkokers overdwars. Daarnaast zijn er rvs-kisten en stophoutkisten. De multifucntionele Mega-oplegger is bovendien uitgerust met led-verlichting; het zogenoemde ‘Ecoled 2’ van Aspöck.
Gertzen Krane-Transporte
Gertzen is gespecialiseerd in zwaar- en speciaaltransporten. De firma is dé specialist voor autolaadkranen, rupskranen, zwaar transport, hoogwerkers en bergings- en sleepdiensten voor vrachtwagens. Al meer dan 50 jaar is het familiebedrijf onderweg in Noordwest-Duitsland met autolaadkranen en door heel Europa met trekkers en speciale opleggers. Gertzen vervoert goederen hoe groot of omvangrijk ze ook zijn. Daartoe beschikt men over een indrukwekkend wagenpark.
Daarnaast verhuurt de Duitse firma een divers aanbod van hoogwerkers en (mini)kranen en werkplatforms. Met of zonder chauffeur. In veel gevallen is het gebruik van hoogwerkers een efficiënt alternatief voor tijdrovende en dure steigers en speciale constructies. De onderneming is breed gecertificeerd volgens onder meer DIN EN ISO 9001, de zogenaamde Sicherheits-Certifikat-Contractoren (SCCP) en men heeft het Green Logistics Zertifikat.
Pacton Trailers
Pacton Trailers is gevestigd in Ommen. Sinds 1950 worden er trailers onder de merknaam Pacton geproduceerd, in 2010 werden daar de merken Kennis en Floor aan toegevoegd. Door Pacton Trailers worden, zoals van een vooraanstaande Nederlandse trailerbouwer mag worden verwacht, al haar opleggers en aanhangwagens in nauw overleg met haar klanten ontworpen en geproduceerd.