Van den Boom Transport
| 14:14 | Arjan Olsthoorn

Pacton kraanopleggers voor Van den Boom Transport

Van den Boom Transport uit Weert nam recent twee nieuwe Pacton kraanopleggers in gebruik. Het wagenpark van Van den Boom Transport omvat 27 trucks en 45 trailers, waarvan acht kraantrailers.

“De flexibel compartimenteerbare, gestuurde en duurzame kraantrailers zijn onmisbaar in onze transporttaken. We bezorgen er dagelijks bouwmaterialen mee aan aannemers én particulieren”, vertelt mede-eigenaar Frank Linders.

De twee TÜV-gecertificeerde Pacton drieassige, gestuurde kraanopleggers zijn van het type TPD.348.C-B, met een chassis van 13,5 meter lang, een koppelingdruk van 18 ton en een asdruk totaal van 30 ton. De hoofdliggers van het chassis doen dienst als kraangeleiding (kraanspoorbreedte 1.300 mm) voor een verrijdbare kraan. De trailers beschikken over demontabele kraanoprijbokken en een Pacton achterzijde met demontabele lichtbak en bumperbalk. Tussen de hoofdliggers is er een stalen vloer van 4 mm dik, met een hardhouten vloer van 28 mm dik in de buiten vakken. Het demontabele stalen  kopschot is 1.200 mm hoog.

Van den Boom liet een tweetal verrijdbare kranen monteren. Als eerste werd een Kinetic 17R-3X verrijdbare autolaadkraan gemonteerd, met Kinetic stenenklem en -pallethaak. Op de tweede trailer werd een elektrische Kennis-kraan gerealiseerd, type 16R/71-3. Voor Van den Boom de eerste elektrische kraan in het wagenpark. Linders: “We willen er ervaring mee opdoen, want de toekomst gaat toch naar CO2 uitstootvrij toe. Daarbij is deze elektrische kraan ook te gebruiken als de truckmotor niet draait én is hij geluidsarm.”

Gestuurd

Van de 3 starre onderhoudsarme assen met schijfremmen is de eerste as van elke trailer uitgevoerd als liftas en de achterste twee assen zijn gedwongen gestuurd door middel van Pacton tweestangenbesturing vanuit de koppelingsschotel. De trailers beschikken over een Wabco elektronisch geregeld luchtdrukremsysteem, EBS type 2S/2M, met anti-kantelsysteem (Wabco RSS), 2-ISO aansluitingen en een parkeerrem d.m.v. veerremcilinders. Qua verlichting zijn er per trailers twee Aspöck LED meerkamerachterlampen met geïntegreerde lengtedriehoeken, twee keer vijf gele LED-zijlampen, twee steellampen op rubber voet aan de achterzijde, twee witte LED-breedtelampen aan de voorzijde, twee LED-kentekenlampen, achteruitrijd- en werklampen én een zwaailamp op steun.

Lees ook: Verploegen schaft 8 nieuwe Pacton schuifzeilenopleggers aan

De Pacton kraantrailers hebben elk twee keer zes scharnierende en afneembare zijborden uit aluminium van een meter hoog. Als toebehoren en opties zijn er onder meer chauffeursopstapjes aan de achterzijde met handgrepen, touwhaken onder het randprofiel, rvs-gereedschapskisten links en rechts in de wielbasis, een gesloten bordenkist, rongenrekken, breedteborden en een gegalvaniseerde stophoutbak. Er is voorzien in een acheruitrijdalarm.

Voor compartimentering en ladingzekering zijn er per trailer 2 x 22 bindogen van 2,5 ton in de rand van de V-groef (TÜV-gecertificeerd), 2 x 7 rongkokers in de randen, 2 x 7 rongkokers in de hartlijn. De trailers zijn uitgerust met Smartboard en vetsmering op basis van Groeneveld Triplus. De geschoopeerde trailers zijn gecertificeerd volgens TÜV.

Modern transportbedrijf

Van den Boom Transport is een familiebedrijf met momenteel aan het roer Eveline Harts – van den Boom, Hans Jeurninck en Frank Linders. Sinds 1961 is men sterk in het distribueren van een brede diversiteit aan (bouw)materialen. Dan kan het gaan om deelpartijen vanaf palletformaat, tot volle wagens door Nederland, België en het Duitse grensgebied. In Weert is er ook de mogelijkheid voor overslag en tijdelijke opslag. Vandaag opgehaald en de volgende dag bezorgd door heel Nederland is het devies.

Zelf laden en lossen

De kracht van Van den Boom zit hem in het moderne materieel en een wagenpark waarmee op de bestemming zelf geladen en gelost wordt. Met behulp van speciale software en een volgsysteem is op elk moment van de dag inzichtelijk waar een combinatie en een levering zich bevindt. De nieuwe kraantrailers zijn aangeschaft ter vervanging van een tweetal Pacton trailers uit 1998. ” De ervaringen met Pacton zijn altijd goed geweest. Het maatwerk van Pacton is voor ons van belang. Dankzij maatwerk en de vele opties kunnen we de dagelijkse werkpraktijk stroomlijnen. Het gebruiksgemak is daardoor optimaal”, zegt Linders. “Voor onze klanten is die vergaande flexibiliteit binnen onze organisatie van groot belang. Door ons gevarieerd en modern wagenpark, service gerichte medewerkers en onze planningsafdeling die zorgt voor een zo efficiënt mogelijke indeling van de wagens, zijn wij steeds in staat om aan de sterk wisselende wensen van onze klanten te voldoen.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie