28 oktober 2015 | 11:50

Paccar heeft wind in de rug

Het derde kwartaal van 2015 was het op één na beste kwartaal ooit voor Paccar, het moederbedrijf van DAF.

Paccar heeft de wind in de rug. Het Amerikaanse moederbedrijf van DAF realiseerde in het derde kwartaal een winst van 431,2 miljoen dollar; zestien procent meer dan de 371,4 miljoen dollar van hetzelfde kwartaal in 2014.

De omzet was met 4,85 miljard dollar echter iets lager dan de omzet van het derde kwartaal van 2014. Toen was dat 4,93 miljard dollar. Meer winst uit een lagere omzet is uiteraard knap.

Groei in Europa

“In Europa hebben onze DAF-klanten de wind in de rug”, zegt Ron Armstrong, de CEO van Paccar. Ze profiteren van een verbeterde economische groei, lage rentes, een sterke vracht-ontwikkeling en de uitstekende ‘operating efficiency’ van de DAF Euro 6-trucks.”

“DAF heeft de truck-productie in Eindhoven verhoogd naar record-aantallen, om aan de vraag te kunnen voldoen”, zegt Armstrong.

Slimme stille wint Innovation Award
DAF zet met haar Euro 6-range in op efficiency en met die strategie doet onze vaderlandse truckbouwer het hartstikke goed.

DAF groeit harder dan totale markt

DAF-topman Harrie Schippers vult aan: “Het aantal afleveringen van trucks zwaarder dan zestien ton ligt dit jaar dertig procent boven het aantal van dezelfde periode vorig jaar.”

“De Europese markt voor trucks zwaarder dan zestien ton ligt dit jaar echter twintig procent boven de registraties in dezelfde periode van vorig jaar”, aldus Schippers.

Hij geeft daarmee aan dat DAF marktaandeel wint in Europa. Maar ook de Amerikaanse Paccar-merken Peterbilt en Kenworth doen het goed.

Goed nieuws uit Amerika

Begin 2016 lanceert Paccar de MX-11-motor voor Peterbilt en Kenworth, met vermogens tot 430 pk en 2.100 Nm koppel. De verwachting is dat deze motor vooral in bouwtrucks een populaire optie wordt. De MX-11 is reeds in meer dan 10.000 DAF’s afgeleverd in Europa.

De MX-13-motor wordt sinds 2010 door Paccar in een fabriek in Columbus, Mississippi gebouwd. Daar werd onlangs de 100.000ste MX-13-motor van die fabriek geproduceerd.

Paccar heeft wind in de rug
In veertig procent van alle Kenworths die in Noord-Amerika worden verkocht, ligt de MX-13-motor, net als in deze T680.

Amerika groeit ook

De gehele truckmarkt in de VS en Canada is dit jaar met achttien procent gegroeid ten opzicht van de eerste drie kwartalen in 2014. Predictive Cruise Control is in productie genomen voor de Kenworth T680 en T880 en de Peterbilt Model 579 en Model 567, uitgerust met Paccar MX-13-motor.

In Brazilië gaat DAF de MX-13 en de CF produceren, en toevoegen aan de lokale assemblage, naast de XF105.   

Paccar bestaat al sinds 1905 en begon als de Seattle Car Manufacturing Company. Later veranderde de naam naar Pacific Car and Foundry Company, wat Paccar werd. In 1945 werd Kenworth gekocht, gevolgd door Peterbilt in 1954. DAF werd in 1996 aangekocht.

Truckstar te gast bij Kenworth

Truckstar-redacteur Korneel Luth was onlangs te gast bij Paccar-dochter Kenworth in Amerika, en reed onder andere met twee T680’s met de MX-13-motor. Hoe dat was, lees je in Truckstar 12/2015 die eind deze week uitkomt!

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Klik hier voor alle DAF-nieuws

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda