DAF’s moederconcern Paccar en FedEx zijn in Amerika begonnen met een uitgebreide veldtest met autonoom rijdende trucks. De voertuigen worden ingezet op het traject van Dallas naar Houston en terug. Dat is een afstand van zo’n 800 kilometer.
De technologie voor autonoom rijden is door Paccar en Aurora gezamenlijk ontwikkeld en heeft als doel om de verkeersveiligheid en de efficiency van het transport verder te vergroten. Begin dit jaar ging Paccar een samenwerking aan met Aurora, een Amerikaans technologiebedrijf dat zich in autonoom rijden heeft gespecialiseerd. Nu heeft FedEx zich bij dit partnerschap aangesloten. Het is de eerste samenwerking tussen een truckfabrikant, een ontwikkelaar van technologie voor autonoom rijden en een logistieke dienstverlener.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Reguliere wegennet
De autonoom rijdende trucks zullen voor FedEx goederen vervoeren tussen Dallas en Houston over het reguliere wegennet. Waaronder een van de belangrijkste snelwegen in het zuiden van Amerika: de I-45. Hoewel de voertuigen autonoom rijden, zit in elke cabine een chauffeur die de controle over de truck kan overnemen. Hierdoor is de verkeersveiligheid te allen tijde gewaarborgd.
“Paccar is verheugd om in dit innovatieve project samen te werken met FedEx en Aurora”, stelt John Rich, Paccar Chief Technology Officer. “Het instappen van FedEx is het bewijs dat Paccar en Aurora samen enorm veel progressie hebben geboekt bij de ontwikkeling van autonoom rijdende trucks.”
DAF en de Amerikaanse veldtest
De technologie van de gebruikte trucks, de Amerikaanse wegen en de inzet van de voertuigen zijn niet vergelijkbaar met de situatie in Europa. Dat neemt niet weg dat DAF vanzelfsprekend zal profiteren van de kennis die door deze veldtest wordt opgedaan.