De parkeerproblematiek in de Rotterdamse haven is nog niet opgelost.
Onlangs werden in de Rotterdamse haven drie mooie bewaakte parkings geopend. Daarmee is in ieder geval de troep van onze Oostblok-collega’s opgeruimd, en er is goeie, veilige parkeerruimte bijgekomen. De rommel lijkt zich echter verplaatst te hebben naar tankstations aan de snelwegen rond Rotterdam, en ook voor de Nederlandse chauffeur is de parkeersituatie in de Rotterdamse haven nog niet zoals die zou moeten zijn. Gisteravond schoven we aan bij Appie Happie en spraken we met chauffeurs hierover voor een stamtafelgesprek en een reportage in de komende Truckstar.
Een eerste conclusie is dat chauffeurs best positief zijn over de nieuwe parkings, maar dat de prijs van negen á tien euro voor een nacht parkeren buitenproportioneel hoog is. Zeker als daarbovenop nog de kosten voor eten en douchen komen. Uit een poll op Truckstar.nl bleek onlangs hetzelfde.
Betalen chauffeurs toch die tien euro, of blijven ze weg? Er zijn genoeg bezoekers bij Appie Happie deze avond in elk geval, maar de trucks staan niet op de bewaakte parking. Veel chauffeurs parkeren namelijk bij klanten en bedrijven rondom het restaurant. Zolang de trucks achter de witte lijn staan, of achter de vangrail, wordt dit vooralsnog gedoogd. In principe zijn we hiermee weer terug bij de oude situatie, voordat de Oost-Europese chauffeurs hun intrede deden. De weg is vrij, er is geen troep en iedereen lijkt tevreden.
Bekeuringen
Maar bij wegrestaurant De Nieuwe Pionier werden onlangs wel tientallen bekeuringen uitgedeeld, zo meldt een chauffeur aan Typisch Transport. Daarbij leken alleen de Nederlandse trucks bekeurd te zijn, maar ook de buitenlandse trucks zijn bekeurd. De chauffeurs daarvan zouden zijn wakker gemaakt – overigens een zeer slechte praktijk die de verkeersveiligheid de volgende dag zeker niet ten goede komt. De betreffende chauffeurs hebben hun kenteken moeten afgeven en dat de volgende dag, na betaling op het politiebureau, weer terug kunnen krijgen.
Bekeuringen zijn doodsteek restaurants
Deze boetes kunnen de doodsteek zijn voor wegrestaurants als De Nieuwe Pionier en Appie Happie. Eigenaar Ab Knoops van Appie Happie ziet het met lede ogen aan. Momenteel heeft hij acht man in dienst, en met een drukke avond als gisteravond, zou hij prima meer personeel kunnen gebruiken. “Maar ik durf het niet aan”, zegt hij. “Als ze hier in de straat ook gaan bekeuren blijven mijn klanten weg en ga ik failliet. Ik weet niet waar ik aan toe ben; dit is zeer lastig ondernemen”, aldus een getergde Knoops.
‘Halveer P-kosten en praat met transportbedrijven’
Knoops heeft een duidelijke boodschap voor het Rotterdamse Havenbedrijf: “Halveer de parkeerkosten voor het terrein hierachter naar vijf euro, en ga tegelijkertijd in gesprek met transportondernemers. Maak hen duidelijk wat voor kortingen ze kunnen krijgen met abonnementen, en praat ook met de verzekeraars. Want ook voor hen moet het goed nieuws zijn als trucks met een grote regelmaat op een bewaakte parking staan. Dat moet een premiekorting voor transporteurs op kunnen leveren.”
“Kijk, je kan de chauffeur niet iedere nacht die tien euro laten betalen. Je laat hem toch ook niet gasolie voor de truck betalen?”
In de komende Truckstar lees je het stamtafelverhaal en een reportage over de parkeerproblemen.
Foto: Door de weeks staan er, ondanks de goede faciliteiten, nog weinig trucks op de bewaakte Truckparking Waalhaven.