2 maart 2015 | 09:54

P-overlast verschuift naar Nederland

Parkeeroverlast van kamperende Oostblok-chauffeurs verplaatst zich van België naar Nederland.

In de weekenden staan de parkeerplaatsen in Zeeland en regio Rijnmond steeds voller met kamperende Oost-Europese chauffeurs.

FNV-bestuurder Edwin Atema ging met een videocrew van De Telegraaf op pad, Atema: “De chauffeurs zeggen duidelijk dat ze door hun opdrachtgevers hiernaartoe gestuurd worden omdat ze in België beboet worden.”

Atema noemt daarbij specicfiek de landen Macedonië, Bulgarije en Roemenië als herkomst. Hier komen de allergoedkoopste Oostblok-chauffeurs vandaan.

De overlast verplaatst zich

Volgens Atema handhaven Frankrijk en België wél op Europese wetgeving, en Nederland niet en ontstaan daardoor hier de problemen. Het gaat daarbij om de vraag of de 45-uurs weekendrust wel of niet in de truck genoten mag worden. Gevolg is dat er in Nederland in de weekenden steeds meer gekampeerd wordt langs de snelwegen, met alle rommel en overlast van dien.

Die Europese wetgeving is overigens voor meerderlei uitleg vatbaar. Omdat de korte weekendrust van 24 uur expliciet wel in de cabine mag plaatsvinden, concluderen de Fransen en de Belgen dat de lange weekendrust niet in de cabine plaatsvinden. In Nederland is die regelgeving nooit zo uitgelegd. Volgens Atema is er in Nederland tevens een gebrek aan handhavingscapaciteit.

“De chauffeurs komen hier; de overlast verplaatst zich, zonder dat het wat oplost”, concludeert Atema, die ook een oplossing heeft:

‘Opdrachtgevers bij de ballen pakken’

“Dit is heel eenvoudig uit te roeien. In de rij- en rusttijden-wetgeving staat ook dat opdrachtgevers aansprakelijk zijn. Gewoon beboeten! Niet deze chauffeurs, niet de werkgevers van deze chauffeurs, maar gewoon knalhard de opdrachtgevers die hier om de hoek in Vlaardingen zitten. De DFDS’en van deze wereld, die moeten ze bij de ballen pakken!”

Klik hier voor het Telegraaf-item

Lees ook:

Meer weekendrust-controle België

Extreme Franse sanctie weekendrust truck

Frankrijk verbergt eigen falen

 

P-overlast verschuift naar Nederland
Ook Macedoniërs zien we steeds grotere aantallen in Nederland rondrijden, zoals hier in de Beneluxtunnel. Macedonië was vroeger onderdeel van Joegoslavië is sinds 1991 zelfstanding. Het is sinds 2005 een kandidaatlidstaat van de EU.


Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda