Martin van Dijk Transport uit Roden is al sinds 1997 een trouwe klant van ESA Trucks. Ook de nieuwste aanwinst is weer een DAF, en wel het topmodel, een XG+ 530 FTS. Dat staat voor een 6×2 trekker met dubbellucht sleepas. De truck is volledig samengesteld voor ritten naar Noorwegen.
Martin van Dijk heeft twee trucks die door drie chauffeurs gereden worden. Het bedrijf rijdt voor NVO op Zweden en Noorwegen en dat is ook wat Martin het liefst doet. “Ik heb eigenlijk heel Europa wel gezien, van Griekenland tot zelfs in Marokko, maar ik rij het liefst naar boven.” Toen Martin de nieuwe generatie van DAF voor het eerst zag moest hij er erg aan wennen, maar na een proefrit was hij om. “De ruimte is fantastisch, zelfs in vergelijking met mijn vorige Super Space Cab. Verder is dat bed natuurlijk heerlijk,” aldus Martin.
Nordic
De nieuwe DAF XG+ is niet alleen uitgevoerd in een typisch Scandinavische configuratie, het voertuig is ook echt voorbereid op winterse omstandigheden. Zo is er gekozen voor het extra isolatie pakket in de cabine, een standkachel met blokverwarming en een stoere bullbar met de nodige extra verlichting voor de donkere wintermaanden. “Dat is echt geen overbodige luxe, want je wilt niet weten hoeveel wild ik al voor de auto heb gehad,” vertelt Martin. De cabine is uitgerust met het elektrisch verstelbare onderbed, een koelkast en een omvormer voor 220 volt aan boord. Verder koos Martin voor het DAF Corner View systeem voor de dode hoek.
Opbouw en spuitwerk
De trekker werd geheel opgebouwd door ESA Trucks in Marum. Daar werd bijvoorbeeld de tranenplaat op het chassis gemaakt, compleet met een slangenrek in stijl. Ook werden er zijskirts aangebracht van Veap Shield, DAF maakt die namelijk zelf niet voor deze wielbasis. Verder is er een pneumatisch bediende schuifschotel gemonteerd en is alle ruimte aan het chassis gebruikt voor de extra grote tanks.
Lees ook: DAF Trucks boekt records in 2022
Het spuitwerk werd ook gedaan door de DAF dealer. De truck werd verder verfraaid me een extra lange zonneklep en een onderspoiler. Ook liet Martin de bovenste instap dieper maken, waardoor zijn klompen er in passen. Die klompen aanhouden in de cabine is geen optie, want het interieur is voorzien van leer. Verder is het interieur deels gespoten en bekleed door SuperVKdesign Harkema.