Geen grote hoeveelheid nieuws en nieuwe modellen op de Mid-America Trucking Show, wel volop optimisme!
Dit jaar zal de Amerikaanse vrachtwagenmarkt weer langzaam opkrabbelen uit de recessie. En in 2014 staan ons vervolgens ‘amazing things’ te wachten, zo wordt ons verteld.
Alle Amerikaanse fabrikanten zijn zich aan het voorbereiden op het jaar 2014. Bijvoorbeeld door hun dealernetwerken uit te breiden en de kwaliteit van de dealers te verbeteren en door het leveringsprogramma aan te passen en uit te breiden.
Kenworth
Zo heeft Kenworth een nieuwe versie van de T680 geïntroduceerd, de 52 inch sleeper versie, met een lagere cabine en een iets kortere wielbasis. Een ideale truck voor de midellange afstand.
MX-13
Zowel Kenworth als Peterbilt introduceerden allebei ook nieuwe trucks voor de bouwwereld: Peterbilt de nieuwe 567, leverbaar met de Paccar MX-13 motor (met dank aan DAF), en Kenworth de nieuwe T880, eveneens met de 12,9 liter MX-13 motor.
Beide fabrikanten verwachten dat veel transportbedrijven hun oude kippers en betonmixers dit jaar zullen gaan vervangen, ook al ligt ook in Amerika de bouw nog helemaal op zijn rug. Maar in 2014 zal er naar verwachting weer op grote schaal gebouwd gaan worden.
Volvo
Volvo introduceerde de nieuwe VNX, een zwaartransporttrekker met een vermogen van 600 pk, waarvoor dit jaar op bescheiden schaal, maar volgend jaar in ruime mate belangstelling wordt verwacht.
Mooie stands
Voor de fabrikanten reden om flink uit te pakken met mooie stands op de Mid-America Trucking Show en voor het publiek en de klanten reden om massaal te komen kijken. Heel veel verkocht werd er nog niet, maar de stemming was opperbest.
Groot chauffeurstekort
Opvallend op de show waren ook de tientallen stands van grote transportbedrijven die op zoek zijn naar chauffeurs. Er is momenteel een groot tekort aan goede chauffeurs in de VS. Door strengere regels op het gebied van vakbekwaamheid van chauffeurs, zowel afkomstig van de overheid als van verzekeringsmaatschappijen, is er een fors tekort ontstaan aan goede chauffeurs.
Die moeten wel de Amerikaanse nationaliteit hebben: buitenlandse chauffeurs hebben een ‘green card’ nodig om te mogen werken en die is nog even moeilijk te verkrijgen als voorheen. Nederlandse chauffeurs kunnen een baan als chauffeur in de VS voorlopig dus rustig op hun buik schrijven. In Canada zijn de mogelijkheden ruimer om als chauffeur aan de slag te gaan.
Foto: De nieuwe Kenworth T680 met lagere slaapcabine.