Doordat een aantal truckmerken niet wil meedoen, is – net als de ‘gewone’ AutoRAI – nu ook de BedrijfsautoRAI 2017 van de baan.
Met de BedrijfsautoRAI is het al tien jaar kwakkelen. De laatste grote beurs was die in 2007. Hij werd toen nog The European Roadtransport Show genoemd om de internationale ambities weer te geven. Twee jaar later werd de BedrijfsautoRAI afgelast. Sindsdien zijn er alleen nog twee kleinschaligere edities gehouden, in 2012 en 2015. En nu is die van 2017 dus ook afgezegd. De RAI overweegt nog wel of er een beurs kan plaatsvinden met carrosserie- en trailerbouw als basis, maar die zijn er ook al in de vorm van Transport Compleet in Hardenberg en Gorinchem.
Probleem
De RAI voor personenwagens is ook al tien jaar een probleem. In 2009 werd het evenement in een goedkopere variant gehouden, ook wel bekend als de ‘containerRAI’ omdat alle merk-stands dezelfde uitstraling hadden met overal blauwe zeecontainers. Veel merken waren toen niet aanwezig. Twee jaar later was er weer een normale AutoRAI, zij het dat de merken afspraken hadden gemaakt over grootte en inrichting van de stands. Nadat de editie van 2013 was afgelast, gold hetzelfde voor de AutoRAI van 2015.