De opmars van Oost-Europese transportbedrijven houdt aan.
Dat valt te concluderen uit een artikel van Nieuwsblad Transport gebaseerd op gegevens van het Duitse Bundesamt für Güterverkehr.
Waar de Oostblokkers steeds meer kilometers maken, heeft het Nederlandse wegtransport in 2012 zes procent minder kilometers gereden in Duitsland vergeleken met 2011.
Polen plus zes procent
Nederland is na Polen nog wel de tweede buitenlandse vervoersnatie op de Duitse wegen. De Polen zagen hun aantal kilometers echter met zes procent stijgen.
Omdat de Nederlandse zes procent een andere zes procent zijn dan die van de Polen, zijn de Polen niet precies evenveel meer gaan rijden dan wij minder zijn gaan rijden – het is namelijk een percentage van het totaal aantal kilometers per land in 2011. De Poolse zes procent zijn echter meer kilometers dan onze zes procent.
Ontwrichte markt
Uit dit soort gegevens blijkt dus eens te meer hoe de markt verontwricht raakt door de goedkope lonen-concurrentie uit het oosten, waar wij als professionele Hollandse transportsector moeilijk tegenop kunnen.
Interessant is echter dat het Nederlandse transport niet zo sterk terrein verliest als het transport uit andere West-Europese landen.
Scandinaviërs en Belgen
Vooral de Scandinaviërs worden volledig uit de markt gedrukt. De Finnen leverden 16,8 procent in, terwijl de Zweden en Denen op de voet volgden met 16,1 procent en 15,6 procent.
Ook de Belgen verloren flink terrein met 13,3 procent minder kilometers. De Italianen reden 12,7 procent minder en de Luxemburgers 11,2 procent. Ook de Tsjechen leverden opmerkelijk genoeg iets in met een verlies 0,3 procent.
Daar staan forse kilometerwinsten tegenover voor bijvoorbeeld Bulgaarse transportbedrijven, met 25 procent, en Roemeense transporteurs met 16 procent. De Hongaren, Slowaken en Litouwers zagen hun Duitse kilometer-aandelen ook oplopen.
In totaal werd in 2012 0,4 procent minder kilometers gereden vanwege de economische crisis in Europa.