We zijn te gast bij Scania in Noorwegen voor een wel heel mooie serie rij-impressies.
Het sneeuwt, het is koud, het is glad, de wegen zijn niet bepaald breed en er zitten flinke hellingen in: We hebben het over Noorwegen, en de omgeving van het plaatsje Trysil, alwaar we momenteel te gast zijn bij Scania Norge voor een bijzondere, en zeer interessante winter drive experience.
Geconcentreerd rijden
Ook al staat alles op winterbanden, en zijn de trucks lekker zwaar beladen, toch is het uiterst geconcentreerd rijden, met flinke motorvermogens op de besneeuwde onverharde wegen en een stuk weg dat ‘schoon’ gehouden wordt, maar evengoed spekglad blijkt te zijn.
Twee van de testtrucks zijn zelfs zestig ton zwaar, enkele andere zijn vijftig ton en de rest is iets lichter. Maar niettemin leuk, want we zijn bijvoorbeeld ook aan het sneeuwruimen geweest met een R520 op de landingsbaan van een klein vliegveldje.
In Truckstar 3/2015 vind je een uitgebreide reportage van deze Noorse winter-ervaring. Maar woensdag rijden we eerst nog enkele uren, en hier onder vind je alvast een paar foto’s van het rijden van dinsdag.
Op een besneeuwde, onverharde weg is het toch goed rijden en valt de grip niets tegen.
Op de verharde weg slaan de wielen van de aangedreven as van deze R520 door op enkele steile stukken. Door extra druk op de trekas te zetten voorkomen we dat we in de problemen raken. Het hele spul weegt vijftig ton.
Bergafwaarts blijft de retarder uit. Remmen doen we alleen met de voetrem.
Met 31 ton is dit niet de zwaarste truck, maar wel een fijn ding om mee te rijden.
Met een snelheid van 40 kilometer per uur rij je hard genoeg om de sneeuw met de schuif te verpulveren en als stuifsneeuw de berm in te blazen.
Met deze R730 met B-double is het hoog ophalen geblazen.