Oostenrijkers starten lobby voor LZV
De Oostenrijkse branche-organisatie Zentralverband Spedition & Logistik begint een lobby voor de toelating van LZV’s in het land.
Enige tijd geleden besloot de Oostenrijkse regering geen LZV-proef te houden. Dit kwam niet als een verassing aangezien de vrachtwagen in de Oostenrijkse politiek een onpopulair vervoermiddel is.
De LZV heeft echter een aantal grote voordelen ten opzichte van standaard trucks, die inmiddels onomstotelijk bewezen zijn in onder andere Nederland. Die voordelen, zoals bijvoorbeeld een lagere CO2-uitstoot per ton-kilometer, en een verminderde filedruk, worden herkend door de Oostenrijkse vervoersorganisatie.
Bovendien wordt tot 2025 een groei van het transport verwacht van zeventig procent. Om die groei te kunnen opvangen, zullen alle zeilen bijgezet moeten worden, en de LZV zou hier onderdeel van moeten zijn.
Veertig ton
Het Zentralverband zet overigens in op LZV’s met een totaalgewicht van slechts veertig ton, in plaats van de zestig ton die geldt in Nederland en de Scandinavische landen. Met dit lagere gewicht zal de verwachte extra schade en slijtage aan de weg in ieder geval voorkomen worden, en zelfs minder worden, vanwege de lagere aslasten.
De Oostenrijkse vervoersorganisatie erkent dat LZV’s moeilijker in te halen zijn vanwege hun extra lengte. Daar staat tegenover dat wanneer een automobilist drie gewone trucks inhaalt, hij of zij langer bezig is dan wanneer twee LZV’s ingehaald worden, terwijl hiermee het zelfde vrachtvolume ingehaald wordt.
Trein
Of het Zentralverband succes zal hebben met haar lobby valt te bezien. De Oostenrijkse politiek vindt dat zoveel mogelijk goederen met de trein vervoerd moeten worden. Het langer, en efficiënter maken van een truck, die daarmee iets meer op een trein gaat lijken, is voor velen daarom uitgesloten.
Bron: Nieuwsblad Transport
lzv