Bonden en TLN samen tegen misstanden
| 11:13 | Truckstar Redactie

Oost-Europese trucks slecht uitgerust

Een studie en controle door de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB wijst uit dat Oost-Europese trucks slecht uitgerust zijn.

De VAB controleerde 291 trekkers en opleggers op hun technische staat. Dit gebeurde op parkings in de regio Antwerpen en de uitkomsten zijn bedroevend. Bovendien bevestigen de uitkomsten wat velen al lange tijd vermoeden: er is een verschil tussen West- en Oost-Europese trucks wat betreft veiligheid.

Poolse en Litouwse trucks scoren slecht
Poolse en Litouwse trucks scoren het slechtst in de controle. Maar liefst tien procent voldoet niet aan de wettelijke verplichting van twee milimeter profieldiepte op de banden; en 82 procent heeft geen werkend ABS-systeem op de trekker-oplegger.

Winterveiligheid
De controle was vooral gericht op de winterveiligheid van trucks. In België zijn veel automobilisten ongerust hierover. De VAB nam daarom de proef op de som – en het blijkt dat de ongerustheid van automobilisten deels terecht is.

Duitsers veel beter
Duitse trucks blijken wel op goede banden te staan en een goed werkend ABS-systeem te hebben. Van de Duitse trucks heeft 87 procent meer dan vier milimeter profiel op de vooras en slechts dertien procent tussen de twee en vier milimeter. Geen enkele truck heeft minder dan twee milimeter profieldiepte op de vooras.

Wat betreft de trekas heeft 62 procent meer dan vier milimeter profieldiepte, 38 procent tussen de twee en vier milimeter en wederom nul procent minder dan twee milimeter.

Alle gecontroleerde Duitse trucks hebben een werkend ABS-systeem op trekker en oplegger en alle Duitse trekkers staan op winterbanden.

Belgen
Belgische trucks staan eveneens op goede banden maar bij de Belgen heeft slechts 52 procent een werkend ABS-systeem op de gehele combinatie.

Ter vergelijking
Ook al staan 87 procent van de Poolse en Litouwse trekkers eveneens op winterbanden, het blijkt dat deze veel verder op gereden worden dan de banden van hun Duitse en Belgische collega’s, met alle veiligheidsrisico’s van dien.

Van de Polen en Litouwers heeft 52 procent meer dan vier milimeter profiel op de banden op de vooras; 45 procent zit tussen de twee en vier milimeter en drie procent heeft minder dan twee milimeter.

Wat betreft de trekas heeft 65 procent heeft meer dan vier milimeter profiel, 27 procent heeft tussen de twee en vier milimeter en maar liefst acht procent zit onder de twee milimeter.

Ook de trailerbanden van de Polen en Litouwers zijn slecht. Slechts 45 procent heeft meer dan vier milimeter, 41 procent tussen de twee en vier milimeter en maar liefst veertien procent heeft minder dan twee milimeter.

Recept voor geschaarde trucks
Dit in combinatie met het ontbreken van een werkend ABS-systeem is een recept voor geschaarde trucks op gladde wegen.

Een ander gevaarlijk probleem op de Oost-Europese trucks is dat in veel gevallen de banden links en rechts niet gelijk afgesleten zijn. Dit leidt tot een onbalans waarmee de chauffeur in een noodrem-situatie of op glad wegdek eerder de controle over de truck zal kwijtraken.

Oneerlijke concurrentie
Een probleem is tevens dat Oost-Europese transporteurs goedkoper kunnen werken door minder aan onderhoud uit te geven. Dit is een vorm van oneerlijke concurrentie.

Pakkans in België nihil
Eveneens zorgelijk is de geringe pakkans in België. Volgens de VAB is die met 0,2 procent veel te klein. Sinds 2008 is de personeelsbezetting van de FOD Mobiliteit met veertig procent afgenomen. Dit is de instantie die in België trucks langs de weg controleert.

Het gevolg is dat in 2012 de pakkans 0,2 procent bedroeg. De FOD Mobiliteit voerde slechts 6.887 technische controles uit. Ofwel, één op 5.000 trucks wordt gecontroleerd. Volgens de VAB is dit: “een belachelijk lage pakkans als je ziet dat het probleem toch wel ernstig is.”     

Hoeveel profieldiepte is veilig?
Specialisten zijn het er over eens dat het wettelijk minimum van twee milimeter profieldiepte onvoldoende is om veilig te rijden in de winter. Bij gladde wegen wordt vier milimeter als minimum profieldiepte noodzakelijk geacht. “Het wordt wel zeer gevaarlijk op de weg als we zien dat zelfs niet alle vrachtwagens voldoen aan het wettelijk minimum van twee milimeter”, aldus de VAB.

Klik hier om de precieze controle-resultaten in een schema te kunnen zien.

Foto: Er wordt in België te weinig gecontroleerd.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie