Nu de feestdagen achter de rug zijn, keren Oost-Europese chauffeurs terug naar hun wachtende trucks.
In Nederland en de landen om ons heen stonden de afgelopen weken vele duizenden Oost-Europese trucks stil. De vrachtwagens en hun chauffeurs komen uit landen zoals Litouwen, Polen, Slowakije, Hongarije en Roemenië, maar hun werkgebied is het westen van Europa.
Waberer’s-veld in Opglabbeek
Het meest in het oog springende voorbeeld was een veld nabij het Belgische Opglabbeek, waar de Hongaarse firma Waberer’s een paar honderd trucks parkeerde.
Inmiddels loopt het veld weer leeg; vandaag zouden de laatste auto’s vertrokken moeten zijn. De Hongaarse, Bulgaarse en Roemeense chauffeurs van de naar schatting 200 trucks zijn met bussen teruggebacht naar hun trucks. Het zou voor zeventig procent om Hongaarse chauffeurs gaan, meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
De krant schrijft verder dat de eigenaar van het veld, een boer, geschrokken is van alle media-aandacht en commotie. Hij zal zijn veld geen tweede keer verhuren aan Waberer’s.
Hier in het Belgische Opglabeek stond een enorme vloot Waberer’s trucks geparkeerd.
EU-regels staan haaks op nationale regels
De chauffeurs zelf waren zich van geen kwaad bewust volgens de Belgische krant. Zij gaan gewoon weer lekker aan het werk. Hun fout is het natuurlijk ook niet. Die moeten we hogerop zoeken, in de huidige Europese wetgeving, die het transportbedrijven toestaat in alle landen van de EU te opereren, met inachtname van de cabotagregels.
Nationale regelgeving in België en Nederland schrijft daarentegen voor dat chauffeurs die vanuit hier werken, een Belgisch of Nederlands cao-loon moeten krijgen, ook al betreft het grensoverschreidend vervoer. Dit staat dus haaks op EU-wetgeving. Vooralsnog bevinden we ons in een juridisch niemandsland waarin op Europees niveau nog geen duidelijke stappen ondernomen zijn om deze scheefgroei te verhelpen.
Waberer’s had overigens ook op andere locaties in België, zoals in Bilzen, parkeerruimte gehuurd. In de Belgische politiek is geïrriteerd gereageerd omdat nu wel heel duidelijk wordt dat er oneerlijke concurrentie gaande is in het wegtransport. De sociale inspectie heeft ter plaatse een controle uitgevoerd.
Nederlanders tijdelijk in ferrywerk
Ook in Nederland stonden op tientallen locaties Oost-Europese trucks geparkeerd, zoals bij DAF in Eindhoven en op de Theemsweg in de Rotterdamse haven. Bovendien hebben we van verschillende Nederlandse chauffeurs gehoord dat zij de afgelopen twee weken weer in het ferry-trailerwerk hebben gezeten omdat de Oost-Europese chauffeurs die dit werk normaal gesproken doen, naar huis waren.
Chauffeursbelangenvereniging TBV-NL merkt daarnaast op dat het geen wonder is dat bedrijven zoals Waberer’s hun trucks hier stallen. Waberer’s heeft sinds 2015 een Nederlandse vestiging in Oosterhout. “Over Oosterhout kunnen we zeggen dat het enkel en alleen een kantoorpand is”, aldus TBV-NL. “Dus het stallen van voertuigen en onderhouden ervan kan daar niet gebeuren.”
Waar worden de trucks APK-gekeurd?
Daarbij komt een andere vraag bovendrijven. Waar worden de Oost-Europees gekentekende trucks gekeurd? TBV-NL: “We weten dat er al meerdere keren fraude aangetoond is met keuringsbewijzen en niet alleen daarmee. We suggereren niet dat deze auto’s ongekeurd blijven, maar veel van deze voertuigen komen niet of nauwelijks in het land van herkomst. Waar worden ze dan wel gekeurd?”