De politie in de Australische staat New South Wales heeft de oorlog verklaard aan het wegtransport.
Vrachtwagens worden willekeurig van de weg geplukt voor verregaande controles. “Ik zou het zeker willen omschrijven als een ‘blitz'”, zegt de verkeersminister van New South Wales, Duncan Gray.
“Niemand weet van te voren waar we toe zullen slaan”, aldus Gray, die zegt dat dit onderweg kan zijn zoals bij een alcoholfuik, of bij een inspectie-station. Er zullen echter ook invallen gedaan worden bij transportbedrijven in New South Wales, zo waarschuwt hij.
Zwaar ongeluk
De ‘crack-down’ volgt op een zwaar ongeluk tussen een B-double en een personenauto op de Hume Highway, de weg tussen Sydney en Melbourne. Drie personen van dezelfde familie kwamen in de luxe-auto om het leven; de truck was dwars door de middenberm heen gereden en op de andere rijbaan frontaal op de luxe-auto geknald. De 33-jarige chauffeur is aangehouden en moet binnenkort voor de rechter verschijnen. Met zijn logboek en snelheidsbegrenzer was gerommeld, zo bleek direct na het ongeluk.
Inval
Daarop deed de politie een inval bij het betreffende transportbedrijf (zie openingsfoto en foto hieronder) en onderzocht men acht trucks op het terrein. Bij alle acht was gerommeld met de snelheidsbegrenzers – in Australië staan die afgesteld op maximaal 100 kilometer per uur. Bij zes trucks was er gefraudeerd met de logboeken. Op verschillende highways werden nog drie trucks van het bedrijf gepakt, bij alledrie was er vanalles mis. De fraude lijkt in dit geval dus van hogerhand te zijn opgelegd.
Het transportbedrijf heeft 35 trucks op de weg in verschillende delen van Australië. Al die trucks worden momenteel aangehouden en volledig doorgelicht waarbij ook de chauffeurs onderzocht worden op drugsgebruik. Maar ook andere transportbedrijven en trucks worden nu willekeurig onder de loep genomen.
Signaal
“Wij sturen een duidelijk signaal uit naar het wegtransport dat als je een loopje neemt met de wetgeving en veiligheid, je hard aangepakt wordt”, aldus Assistant Commissioner Hartley van de politie in New South Wales.
In Australië mag veel qua lengtes en gewichten, maar net als in Amerika is de controle streng. Als een inspecteur het logboek niet vertrouwt leest men het motormanagement van de truck uit en komt de waarheid wat betreft rij-uren vanzelf boven water. Truckstar was een jaar geleden in Australië en reed mee met een DAF B-double. Chauffeur Alan Swift (zie foto hieronder) vult aan het begin van de rit zijn logboek in. Hij legde uit dat sjoemelen voor hem absoluut geen zin heeft op zijn vaste rit tussen Brisbane en Sydney en dat de controle streng is.