Het eigen transportbedrijf van Scania begint met het rijden van heuse road-trains tussen Malmö en Södertälje.
Onlangs schreven we over een proef met een Zweedse road-train van 32 meter die voor DB Schenker rijdt tussen Malmö en Göteborg in het DUO2-project. In deze proef doet Volvo mee, net als bij het ETT-project met langere en zwaardere houttruks.
Scania
Binnenkort stort ook Scania zich in het road-train-geweld door heel simpel van twee trucks één te maken. Het Scania Transport Laboratory rijdt namelijk al een aantal jaar met standaard trekker-opleggers tussen de fabrieken in Södertälje en Zwolle volgens een estafette-systeem. In Denemarken vindt daarbij een chauffeurswissel plaats.
Op het Zweedse traject – zo’n 580 kilometer one-way – wil Scania voor de proef van twee trucks één maken. De road-train zal waarschijnlijk tegen de tachtig ton zwaar zijn en is gisteren gepresenteerd op een beurs in Malmö: de Green Corridors Demo Day 2012. Daar werd bovenstaande foto exclusief voor Truckstar gemaakt.
Transport-corridor
Centraal tijdens de beurs stond de transportcorridor Oslo-Rotterdam, en vertegenwoordigers uit alle landen van die corridor waren aanwezig. De betreffende landen zijn: Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland. De Zweden organiseren de conferentie en de bedoeling is om het transport langs deze belangrijke route efficiënter en milieuvriendelijker te krijgen.
De vaste Scania-transporten tussen Zwolle en Södertälje volgen een groot deel van de corridor en de inzet van de road-train helpt het transport goedkoper te maken en de hoeveelheid diesel die nodig is per ton-kilometer te verlagen. Hiermee verlaagt tegelijk de CO2-uitstoot.
In Zweden zelf rijdt het Scania Transport Laboratory wel met 25,25 meter-combinaties, zoals deze B-double. Als Duitsland zestig tons LZV’s zou toestaan, zouden deze trucks in theorie ook op het gehele traject Södertälje-Zwolle kunnen rijden.