| 12:51 | René Grünfeld

Ook Cummins omarmt elektrische aandrijving

Wie Cummins zegt, zegt diesel. En toch komt ook deze Amerikaanse fabrikant nu met elektrische aandrijving.

De bijna 100 jaar oude motorenbouwer presenteerde de experimentele, 34-tons Aeos distributietruck eerder deze week in het Cummins Technical Center in Columbus, Indiana. Het steekt Tesla daarmee de loef af. Tesla heeft zijn allereerste elektrische truck namelijk voor een later tijdstip in september aangekondigd.

Cummins torpedotruck

De Aeos is een echte Amerikaanse torpedotruck met opvallende, vloeiende lijnen die voor een minimale luchtweerstand zorgen. Zelfs de buitenspiegels zijn door camera’s vervangen om de aerodynamiek te verbeteren. Bij elektrische aandrijving weegt dat nog zwaarder dan bij trucks met dieselmotor omdat de energie-inhoud van de huidige accu’s beperkt is. Cummins claimt dat de Aeos met zijn 140 kWh accupakket een bereik heeft van 160 kilometer. In deze vorm – met dagcabine en dichtgebouwd chassis – is het gewicht van de truck ruwweg gelijk aan die met een 12 liter dieselmotor. Details van de elektromotor heeft Cummins niet bekendgemaakt.

Dealernetwerk

Door meer accu’s in te bouwen, kan de actieradius van de Aeos omhoog naar 480 kilometer. Van de nog te onthullen Tesla-truck wordt ongeveer hetzelfde verwacht. Maar waar Tesla waarschijnlijk met een productierijp model komt, heeft Cummins een voorsprong op een ander belangrijk gebied. Het wil de Aeos namelijk niet zelf in productie brengen, maar presenteert de elektrische aandrijving als aanvulling op het huidige motorenprogramma. De afnemers van deze diesel-, CNG- en LNG-motoren zijn bestaande truckmerken en die hebben al een wijd vertakt dealernetwerk, terwijl Tesla hier nog met lege handen staat.

‘Diesel niet dood’

Overigens benadrukt Cummins dat de diesel nog lang niet dood is; zeker niet op de lange afstand en bij zware toepassingen. De Amerikanen denken dat hij nog schoner en efficiënter kan worden dan nu al het geval is. Een nieuwe serie ‘revolutionaire’ dieselmotoren die voor 2022 op de agenda staat, moet dat bewijzen.

 

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie