Maar liefst 74 procent van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs verwacht dat zij, of het bedrijf waar ze voor rijden binnen 2 jaar een nieuwe truck zullen aanschaffen
Dat is één van de uitkomsten van een enquête die de BedrijfsautoRAI hield onder Nederlandse beroepschauffeurs. Daarnaast laat de enquête zien dat er flinke zorgen bestaan over de hoge brandstofprijzen en oneerlijke concurrentie waarbij salarisverschillen een grote rol spelen.
Duurzaamheid wordt volgens 87 procent van de ondervraagden gezien als het belangrijkste selectiecriterium in het aanschafproces van een nieuwe truck. Daarachter komen comfort (72 procent), veiligheid (59 procent) en technische innovatie (53 procent) Voor 66 procent is duurzaamheid van ‘zeer grote invloed’ bij het uitzoeken van een nieuw bedrijfsvoertuig.
Het toeval wil dat duurzaamheid één van de belangrijkste thema’s is van de transportshow. Op donderdag 19 april komt het thema aan bod in het branchecongres ‘duurzaam innoveren’ en uiteraard besteden veel exposanten de nodige aandacht aan noviteiten op dit gebied.
Om de situatie in de transportsector te verbeteren, moeten allereerst de brandstofprijzen worden aangepast. 37 procent van de respondenten geeft dit aan. 35 procent is van mening dat er gekeken moet worden naar de beloning van vrachtwagenchauffeurs met het oog op eerlijke concurrentie. Een op de tien chauffeurs (11 procent) geeft aan dat de maximumsnelheid voor vrachtwagens gelijkgetrokken moet worden met auto’s met caravans; 90 kilometer per uur. Opvallend is dat slechts 3 procent van de ondervraagde chauffeurs aangeeft het inhaalverbod te willen reduceren. Op dit gebied horen wij ook regelmatig andere geluiden!
De BedrijfsautoRAI vindt plaats van 17 tot en met 21 april.