Terwijl het transport blijft aanmodderen in de crisis en lijdt onder Oostblok-concurrentie, wordt nog altijd een chauffeurstekort verwacht.
Transportopleider VTL organiseerde onlangs een zogeheten ‘webinar’ om te praten over deze spagaat.
Transportbedrijven zijn nu misschien gedwongen mensen te ontslaan die ze in de toekomst hard nodig hebben, al is het alleen al vanwege de vergrijzing.
Experts van Mooy Logistics, EVO en Randstad kwamen tijdens de webinar tot verschillende interessante conclusies en ideeën om te proberen goed personeel te behouden.
Workpool en flexibele inzet
Transportbedrijven op hetzelfde bedrijfterrein zouden een workpool kunnen opzetten, waarbij medewerkers in dienst van een groep bedrijven zijn en wisselend bij alle bedrijven werken, in plaats van ontslag.
Ook zouden transportbedrijven een ‘flexibele schil’ van medewerkers naast een vaste kern van medewerkers kunnen opzetten, of mensen af en toe iets anders laten doen. Zo kunnen sommige chauffeurs – in goed overleg – prima tijdelijk, of soms op de heftruck werken; een veel betere oplossing dan ontslag.
Deze en andere ideeën en gedachtes zijn door VTL gebundeld in een boekje, dat je gratis kan downloaden via deze link.