Door de enorme verstelbaarheid van de nieuwe Mega Windmill Trailer XXL is deze geschikt voor het vervoeren van grotere torendelen dan voorheen. Maar ook torendelen met een kleinere diameter en bijvoorbeeld turbinehuizen kunnen moeiteloos vervoerd worden, waardoor de nieuwe MWT-XXL multifunctioneel inzetbaar is.
De afmetingen van windturbinedelen worden steeds groter. De Mega Windmill Trailer XL kon al grotere torensegmenten (met een binnendiameter tot ca. 5700mm) vervoeren dan de originele MWT. De derde generatie MWT-XXL kan een nóg grotere range aan torensegmenten vervoeren (met een binnendiameter van ca. 2850mm tot ca. 6100mm), zonder dat het bevestigingsframe aangepast hoeft te worden. Dit komt door een dubbel, in hoogte hydraulisch uitschuifbaar A-frame. De lading wordt met de unieke driepunt opname ingeklemd, waardoor de Nooteboom MWT-XXL nog steeds de meest eenvoudige bediening en de kortste laad- en lostijd in de markt heeft. Het laadvermogen bedraagt ca. 100 ton en leeg blijft het voertuig ruim onder de 4m hoogte.
Luchtvering
Doordat de windturbinedelen groter worden, neemt ook de hoogte van het zwaartepunt toe. Dit vereist extra stabiliteit van de trailer voor een veilig transport. Naast de gebruikelijke theoretische berekeningen heeft Nooteboom ook stabiliteitstesten op de testbaan van de RDW in Lelystad uitgevoerd. Daarbij is het verschil in weggedrag van luchtvering en hydraulische vering onderzocht. Hieruit is gebleken dat de nieuwe 2,84m brede Nooteboom naloopdolly met luchtvering minstens zo stabiel is als een vergelijkbare trailer met hydraulische vering en pendelassen.
Lees ook: Volvo: elektrische trekker krijgt derde as
Nooteboom kiest voor de voordelen van luchtvering. Mede dankzij de luchtvering heeft de nieuwe MWT-XXL de meest eenvoudige bediening, lage onderhoudskosten en een laag eigengewicht. Daarmee blijft het totale gewicht van de beladen combinatie in de meeste gevallen onder de 150 ton.
Verstelbare haken
Een nieuwe optie op de Nooteboom Mega Windmill Trailer XXL zijn verstelbare haken waarmee de toren aan de onderkant ingeklemd wordt. Doordat deze eenvoudig verstelbaar zijn, kunnen torendelen met flensen die dikker, dunner of een behoorlijk afwijkende vorm hebben zonder extra hulpmiddelen veilig geladen en vervoerd worden. Dit maakt de nieuwe generatie MWT’s nog universeler.
De nieuwste MWT-XXL is standaard uitgevoerd met een 2,84m brede naloopdolly, maar Nooteboom kan de MWT voor kleinere diameters ook met een 2,55m brede naloopdolly leveren. Deze neemt minder ruimte in op de weg en blijft leeg onder de wettelijk maximale voertuigbreedte, wat gunstig is voor het verkrijgen van ontheffingen in een aantal Europese landen.
![](https://www.truckstar.nl/app/uploads/sites/6/2025/01/noot-3-1024x683.jpg)
![](https://www.truckstar.nl/app/uploads/sites/6/2025/01/noot-1-1024x683.jpg)
![](https://www.truckstar.nl/app/uploads/sites/6/2025/01/noot-2-1024x683.jpg)