Enkele dagen geleden werd de eerste FH16 750 voor een Noorse klant afgeleverd.
Geen wonder, want er is geen land waar zoveel FH16 750’s besteld zijn. De sterkste productietruck van dit moment werd op 8 september 2011 gepresenteerd. Sindsdien zijn er in totaal 272 Europese orders binnengekomen bij Volvo voor deze truck, waarvan 88 voor Noorse transportbedrijven.
Met kop en schouders
Noorwegen steekt daarmee met kop en schouders boven de rest van Europa uit en vertegenwoordigt een derde van de markt voor de FH16 750. Op nummer twee staat Zweden met 44 stuks, gevolgd door 23 orders uit Frankrijk, 22 uit Finland, achttien uit Groot-Brittannië, veertien uit België twaalf uit Duitsland en tien uit Denemarken.
Nederland
Nederland volgt na Denemarken met negen orders, waarvan de eerste inmiddels ook afgeleverd worden. Onder andere komende zaterdag aan eigenrijder Jelle Kuyvenhoven uit De Lier. Afgelopen januari en februari hebben vijftig Truckstar-lezers ieder veertig minuten mogen rijden met de FH16 750.
Overigens zijn er van de FH16 700 in Nederland vanaf augustus 2008 69 besteld. Hiermee wordt het beeld bevestigd dat Nederlanders niet snel de grootste vermogens bestellen.
Houtauto
De eerste Noorse FH16 750 is voor Nikkerud Transport uit Kongsberg. Het gaat om een hout-auto, en hij vervangt een FH16 660 uit 2007. De Noren rijden traditioneel wel met grote vermogens. Net als in Nederland en Denemarken is vijftig ton het maximale treingewicht, maar op de eindeloze kronkelende wegen door de bergen en langs de fjorden – met hier en daan fikse hellingen – is een beetje extra vermogen geen overbodige luxe. Overigens loopt in Noorwegen momenteel ook een LZV-proef.
Foto boven: De FH16 750 van Nikkerud Transport bij aflevering (Transport Magasinet). – Foto onder: de FH16 750 waar vijftig Truckstar-lezers onlangs kennis mee maakten. Ook deze auto is inmiddels verkocht.