De LZV krijgt in Noorwegen een permanente status.
Na Zweden, Finland en Nederland krijgt de 25,25 meter lange en zestig ton zware LZV ook in Noorwegen een permanente status.
Dat heeft het Noorse ministerie van Transport bekend gemaakt. Het Noorse wegdirectoraat heeft de opdracht gekregen de regelgeving omtrent het inzetten van LZV’s aan te passen. Per 15 september hebben deze trucks een permanente status op de Noorse wegen.
Lagere kosten, minder belasting voor het milieu
“Ik ben blij dat we dit nu geregeld hebben”, zegt de Noorse staatsecretaris van Transport Bård Hoksrud. “Deze wetsaanpassing betekent lagere transportkosten en een verminderde belasting voor het milieu, aangezien met minder trucks dezelfde hoeveelheid goederen vervoerd kan worden. Bovendien geeft het onze transportsector een betere concurrentie-positie”
Van 17 km naar geschiktheid
Tot nu toe liep er een LZV-proef en was de eis dat een verbindingsweg vanaf het hoofdwegennet naar een bestemming niet langer dan zeventien kilometer mocht zijn. Die eis verandert nu naar de vraag of een verbindingsroute geschikt is voor LZV’s, ongeacht de afstand.
De dienst Statens Vegvesen gaat zich buigen over aanvragen voor verbindingsroutes, en zal op basis van geschiktheid van de route, wel of geen goedkeuring verlenen.
Onder andere de Noorse bosbouw is gebaat bij de inzet van langere en zwaardere trucks in Noorwegen. Maar ook het Noorse wegtransport in z’n algemeen kan grote voordelen hebben van de inzet van langere en zwaardere trucks. Bovendien komt Noorwegen meer in lijn met de buurlanden Zweden en Finland, maar ook met Denemarken, waar eveneens, proefsgewijs en zeer succesvol, met LZV’s gereden wordt.
Foto: De Noorse staatsecretaris van Transport voor een Noorse LZV. (Samferdselsdepartementet/Ministerie van Transport)