Transportbedrijf Girteka uit Litouwen heeft twee fikse Noorse boetes gekregen voor illegale cabotage. Ook de Deense transporteur Kim Johansen is in opspraak geraakt.
Girteka Logistics UAB en partner-transportbedrijf UAB Transportas zijn voor 900.000 Noorse kronen beboet, ofwel 106.000 euro. De boetes van 500.000 en 400.000 kronen respectievelijk werden eind december 2013 gegeven voor verschillende gevallen van illegale cabotage.
Girteka-trucks komen geregeld leeg het land in en doen vervolgens meer binnenlandse ritten in Noorwegen dan toegestaan. De bedoeling van de cabotageregeling is echter juist dat een buitenlandse truck een vracht vanuit een ander land komt lossen, en aansluitend drie binnenlandse ritten mag doen in een periode van zeven dagen.
Eerder ook al hoge boetes
Girteka kreeg eerder ook al hoge boetes in Noorwegen voor illegale cabotage. De Scandinavië-manager van Girteka zegt tegen ons Noorse zusterblad Transportmagasinet dat gevallen van illegale cabotage in 2011 en 2012 te wijten waren aan onoplettendheid van chauffeurs.
Het bedrijf is de afgelopen jaren bijzonder sterk gegroeid: van 272 trucks in 2006 naar meer dan 2.200 trucks in 2013.
Een van de slogans op de Girteka-website is overigens: ‘We act responsibly’ – ‘Wij werken op verantwoorde wijze.’
Kim Johansen ook in opspraak in Noorwegen
Een ander bedrijf dat in Noorwegen in opspraak is geraakt vanwege hun twijfelachtige werkwijze is het Deense transportbedrijf Kim Johansen. Eén van de opdrachtgevers is – of beter gezegd: was – Posten Norge, de Noorse Post.
Posten Norge heeft Kim Johansen eruit gegooid. “Wij hebben onlangs onze leveranciers tegen het licht gehouden met een audit, iets wat we met een zekere regelmaat doen, en daaruit bleek dat de werkomstandigheden bij Kim Johansen niet voldoen aan onze ethische voorwaarden”, aldus een woordvoerder van Posten Norge tegen Transportmagasinet.
“Kim Johansen International Transport wenst haar werkzijze niet aan te passen. Daarom hebben wij besloten de samenwerking te verbreken”, aldus de woordvoerder. Eerder stopte Kim Johansen al met binnenlands werk voor Posten Norge. Het bedrijf verzorgde nog wel transporten naar Denemarken en Zweden.
Deense vakbond 3F pakt Kim Johansen ook aan
Maar ook in Denemarken zelf is Kim Johansen onder vuur komen te liggen. Vakbond 3F heeft het transportbedrijf een ultimatum gesteld: de chauffeurs die via een vestiging in Estland werken, moeten een Deens salaris krijgen of er volgen acties en blokkades.
Kim Johansen denkt daar echter heel anders over en zegt tegen de Deense krant Politiken: “Er is een harde economische realiteit in Europa. Feit is dat we een markt hebben met veel concurrentie, en er is weinig ruimte om te manoeuvreren.”
Tachtig procent van de trekkende eenheden van Kim Johansen is Deens gekentekend. Het totale chauffeursbestand zou uit 750 chauffeurs bestaan, waarvan er slechts vijf Denen zijn. De rest komt uit Oost-Europese landen.
In plaats van Deense salarissen te gaan betalen, zou Johansen overwegen om zijn trucks uit te vlaggen naar de Oost-Europese goedkope lonen-landen. Daarmee zou de Deense schatkist veel geld mislopen. Op zijn website schrijft Kim Johansen verder: “Net als in andere sectoren beslaan loonkosten een aanzienlijk deel van de totale kosten. Feit is dat er een groot verschil is tussen het salaris een van Deense internationale chauffeur, geregeld in Deense cao-overeenkomsten, en de salarissen van Oost-Europese chauffeurs.”
“Als wij volgens de Deense cao zouden betalen, zouden we onmiddellijk onze concurrentiekracht verliezen in de transportmarkt.”