De geweldadige, en mislukte overval op slapende chauffeurs in Moerdijk deze week toont aan dat er meer beveiligde parkings moeten komen.
Dit valt op te maken uit een reactie op de overval van branche-organisatie EVO. Samen met TLN en Les Routiers benadrukt EVO al jaren het belang van veilige truckparkings.
Momenteel zijn er veertien gecertificeerde beveiligde truckparkings in Nederland. Niet genoeg, zegt EVO. Het moeten er 25 worden, en dan vooral langs de belangrijke transport-corridors in Nederland.
Wegtransport
Omdat winkels en distributiecentra hun beveiliging de afgelopen jaren steeds verder verbeterd hebben, richten criminelen zich in toenemende mate op het wegtransport. Volgens de organisaties neemt het aantal overvallen toe, en zijn chauffeurs soms slachtoffer van bruut geweld. Gezien het aantal en type wapens dat de overvallers in Moerdijk bij zich hadden, mag het een wonder heten dat er naast de overvallers zelf geen slachtoffers zijn gevallen.
Secure Lane
TLN en EVO willen verder dat het succesvolle Secure Lane-project op de as Rotterdam-Venlo landelijk vervolg krijgt. Overigens vindt ook minister Opstelten dat het project een goed initiatief is in de strijd tegen transportcriminaliteit. Langs de A67 hebben de camera’s en betere verlichting al geleid tot een afname van transportcriminaliteit van negentig procent.