Vandaag heeft het Europees Parlement de plannen aangescherpt om de CO2 emissie door trucks terug te dringen. In 2025 moet de uitstoot van vrachtauto’s verminderd zijn met 20%, in 2030 moet dat zelfs 35% zijn. Om dit te bereiken moeten fabrikanten ervoor zorgen dat in 2030 20% van de nieuw verkochte trucks een lage emissie (50% lager dan nu) of zelfs geen uitstoot hebben.
Bas Eickhout, Europarlementarier voor GroenLinks: “Voor het eerst in de geschiedenis van de Europese Unie gaan we de CO2-emissies van zware voertuigen reguleren. De transportsector groeit hard en daarmee ook de uitstoot. We hebben besloten om de eisen nog verder aan te scherpen ten opzichte van de voorstellen van de Europese Commissie. Die doelstellingen zijn haalbaar met de huidige technologie, maar we moeten ook vooruit kijken naar nieuwe oplossingen. Vandaar deze strenge eisen: daarmee dwingen we de markt op zoek te gaan naar nieuwe en schonere alternatieven.”
Nu zijn de zware trucks verantwoordelijke voor een kwart van de totale CO2-uitstoot van het autoverkeer in Europa. Om de nieuwe emissie-eisen te halen, zullen we naar verwachting nog veel meer ontwikkelingen gaan zien op het gebied van elektrische trucks maar ook bij alternatieve brandstoffen als LNG.
De nieuwe eisen zijn nodig om te doelen van het klimaatakkoord van Parijs te halen. In de nieuwe richtlijnen staat verder dat de EU zorg moet dragen voor de benodigde tank- en oplaadinfrastructuur.
