Nog geen LZV’s de grenzen over
De Europese Commissie (EC) geeft nog geen toestemming voor de grensoverschrijdende inzet van LZV’s.
Ook al kunnen individuele landen LZV’s toestaan op hun wegen, zoals Nederland; Europa staat het vooralsnog niet toe dat LZV’s van het ene land het andere land in rijden.
De reden is een onduidelijke Europese richtlijn die volgens de één de grensoverschrijdende inzet van LZV’s wél toestaat, maar volgens de ander juist niet. De EC is er zelf ook nog niet uit.
Deens EU-voorzitterschap
Het EU-voorzitterschap is momenteel in handen van Denemarken dat net als Nederland, Noorwegen, Finland en Zweden, één van de landen is die zestig tons LZV’s toestaat. De Denen hadden het onderwerp aangekaart bij de Europese Commissie om voor eens en voor altijd toestemming en duidelijkheid te krijgen.
Dat leek te lukken, maar de EC krabbelde op het laatste moment terug. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is dat niet uit onwelwillendheid. De commissie zou tijd kopen om zich beter in te lezen in de materie en zich beter te kunnen verdedigen tegen partijen die bezwaar kunnen maken tegen de grensoverschrijdende inzet van LZV’s.
Uitstel, geen afstel
TLN is teleurgesteld dat onze 700 LZV’s nog niet de grens over mogen. Maar van dit uitstel komt zeker geen afstel, zo stelt TLN in een persbericht.
Overigens is het opmerkelijk dat er uberhaupt nog over dit onderwerp gesproken wordt terwijl LZV’s al een tijdje ongehinderd de grenzen tussen Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland passeren. Maar op het Europese continent ligt het onderwerp LZV uiterst gevoelig.
Nederland blijft eiland
Wat onze LZV’s betreft, die blijven met zestig ton op een eiland rijden aangezien geen van de ons omringende landen zestig tons LZV’s toestaat. De Duitsers beginnen nu langzaam met hun LZV-proef maar daar houden ze vast aan veertig ton en 44 ton bij intermodale transporten.
In België wil alleen Vlaanderen een LZV-proef maar de totstandkoming daarvan lijkt volledig verzand in bureaucratische ellende, en de Britten hebben onlangs gekozen voor hun eigen proef met langere trailers, in plaats van LZV’s. Ook daar ligt het onderwerp politiek te gevoelig, zo is de afgelopen jaren – helaas – gebleken.