Nederland wil dat de Franse autoriteiten hard gaan optreden tegen Franse boeren.
Staatsecretaris Dijksma van Landbouw heeft een brief met duidelijke inhoud gestuurd aan haar Franse collega.
Dijksma wil dat de Franse autoriteiten hard optreden tegen Franse boeren die buitenlandse trucks belagen en plunderen.
Boeren richten zich op buitenlandse trucks
De Franse boeren lijken het vooral gemunt te hebben op koel- en vriesauto’s met niet-Franse kentekens, die Frankrijk binnenkomen. Dat o.a. Nederlandse transporteurs en producenten daarmee enorme financiële schade lijden, zal de boeren een zorg zijn.
De boeren vinden dat ze het financieel erg slecht hebben en dat de prijzen te laag zijn die zij voor hun producten krijgen. Om die reden richten de boeren zich specifiek op de invoer van landbouwproducten, vlees en zuivel-producten vanuit het buitenland.
LTO Nederland: ingrijpen
Land- en tuinbouw-organisatie LTO Nederland wil eveneens dat de Franse overheid ingrijpt als Franse boeren trucks met buitenlandse producten aanvallen.
LTO Nederland heeft deze eis neergelegd bij de Franse ambassade. Hij bevat een scherp protest tegen het feit dat in Frankrijk niet wordt opgetreden tegen het molesteren van vervoerders en producten uit andere landen.
LTO keurt ook de oproep van de Franse regering af om bestaande contracten open te breken en alleen nog in Frankrijk geproduceerd voedsel te kopen. Het is volgens voorzitter Albert Jan Maat een regelrechte discriminatie van andere boeren en tuinders, ook uit Nederland.
De politie staat er bij, en kijkt ernaar. (ANP)
EVO: EU moet Frankrijk aanspreken
Verladers-organisatie EVO heeft eveneens geprotesteerd en de EU opgeroepen de Fransen aan te pakken.
Volgens EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, komen zuivel- en vleesproducten van bedrijven bijvoorbeeld te laat in de supermarkt. In andere gevallen moeten bedrijven hun productieproces noodgedwongen stilleggen omdat onderdelen, bijvoorbeeld voor de productie van auto’s, te laat arriveren. Nederlandse bedrijven exporteren jaarlijks voor bijna zes miljoen ton aan goederen naar Frankrijk – vooral landbouwproducten en levensmiddelen.
Schade enorm
De totale schade die handelaren en producenten door de acties van de Franse boeren leiden, kan volgens EVO soms tot wel een honderdvoud oplopen van de huidige directe schade. Naast de directe vertragingsschade, is er namelijk veel indirecte schade voor de productieprocessen van bedrijven.
Van transportbedrijf NicKoot uit Rotterdam werd een truck opengebroken en voor 18.000 euro aan kalfsvlees geroofd.
TLN meldt ondertussen dat vandaag – 29 juli – Franse boeren de snelweg A4 en route national N4 tussen Metz en Straatsburg hebben geblokkeerd bij Phalsbourg. Ook op de A31 is een blokkade van boze boeren, iets ten zuiden van Metz bij Augny.
Openingsfoto: De Fransen maken hun slechte reputatie als grootste stakers van Europa deze zomer weer meer dan waar. Boze boeren maken een grote brandende puinhoop van een weg in de buurt van Brest. (ANP)
Lees ook:
NicKoot stelt Frankrijk aansprakelijk