Nissan lijkt wel heel ver te gaan in het experimenteren met alternatieve brandstoffen.
Wereldwijd wordt er door auto- en truckfabrikanten flink geëxperimenteerd met alternatieve brandstoffen. Nissan lijkt hier wel heel ver mee te gaan.
Onze collega’s van Moto73 en Motor spotten twee gecamoufleerde Nissan NV500’s in het afgelegen Kaunertal in de Oostenrijkse Alpen. De NV500 is het vervolg op de Cabstar.
Goed te zien is dat er een slang loopt tussen een stalen kist achter de cabine en enkele ketels links aan het chassis.
Dat het een experimentele opzet betreft, mag duidelijk zijn.
Nissan: emissietesten
Navraag bij Nissan levert vooralsnog ontkenning op. Hoge PR-mensen van Nissan vertellen ons vanaf de IAA in Frankfurt dat het om emissietesten gaat waarbij de uitlaatgassen getest worden onder verschillende omstandigheden, waaronder in ijle lucht.
Enkele van onze technisch onderlegde Truckstar-medewerkers vermoeden echter dat de twee trucks wel degelijk een brandstofcel aan boord hebben en dus (mede) op waterstof rijden.
Met die brandstofcel wordt stroom opgewekt voor een elektromotor. Op deze trucks zijn tevens de gebruikelijke dieseltank en AdBlue-tank zichtbaar. Een gewone dieselmotor ontbreekt dus niet.
De trucks hebben tevens een dieseltank en een AdBlue-tank aan het chassis hangen.
De ontwikkeling van brandstofcellen is bij personenauto’s al in een vergevorderd stadium. Dat deze techniek mogelijk ook voor lichte trucks ontwikkeld wordt, is interessant.
De Nissan NV500 is het vervolg op de Cabstar en is in Nederland overigens te koop als Renault Maxity.
Rechtsonder zijn de gasflassen zichtbaar.
Het front van de NV500 is deels gecamoufleerd.