| 11:42 | René Grünfeld

Nikola One onthuld, Two aangekondigd

Vannacht heeft de Nikola Motor Company uit Salt Lake City (VS) zijn eerste waterstoftruck onthuld, de Nikola One. Een kortere versie, de Two, komt er ook.

Medio 2017 maakt de leiding van het bedrijf bekend waar de nieuwe truck gebouwd zal worden. Intussen is er al een begin gemaakt met de aanlag van een netwerk van tankstations, verspreid over de Verenigde Staten, waar de chauffeurs straks hun Nikola kunnen voltanken. Ze kunnen daarvoor niet bij een normale pomp terecht omdat hun truck waterstofgas nodig heeft. Nikola gaat dit gas zelf produceren.

nikola_one_12-06755a85d47365e36a4402339159d01a0db7f7f26da72e04ea4d918f6cb03ea9

Instap achter de chauffeursstoel: comfortabel, veilig.

Gratis brandstof

Omdat de bedenkers en ontwerpers de Nikola 100 procent emissievrij willen laten rijden, hebben ze een aardgasbron gekocht. Bij die bron verrijst een 100 mW elektriciteitsfabriek. Om van aardgas waterstofgas te maken, heb je namelijk elektriciteit nodig. Die wordt uitsluitend opgewekt met behulp van zonnepanelen. Door niet alleen de truck te leveren maar ook de brandstof, breekt Nikola radicaal met de traditionele verhoudingen in de transportsector. Wie straks een Nikola koopt of least, krijgt er genoeg waterstofgas bij voor de complete levensduur van de truck, geschat op zeven jaar, of voor 1,6 miljoen kilometer rijden. Gratis. Bovendien ligt het verbruik van de hybride truck ongeveer half zo hoog als bij een vergelijkbare vrachtauto met dieselmotor. Zodoende kan hij tussen de 1.280 tot 1.920 kilometer rijden op één tank. Het vullen van die tank duurt een kwartier.

Op deze foto is de gasturbine goed te zien.

Op deze foto is de gasturbine goed te zien.

Zes motoren

De Nikola heeft uiteraard gastanks aan boord, evenals een 320 kW groot accupakket dat laag in het chassis is verwerkt. Dat is gunstig voor het zwaartepunt, maar belangrijker is dat de chauffeur zijn truck nooit aan het stopcontact hoeft te leggen. De benodigde stroom voor de zes bij de wielen gemonteerde elektromotoren – goed voor 1.000 pk – is namelijk afkomstig uit een gasturbine, vlak achter de cabine. Deze laadt alleen op als dat nodig is. De emissiewaarden van deze efficiënte turbine (het rendement is 70 procent) zijn zo gunstig, dat de truck ver beneden de strengste Amerikaanse normen blijft. Behalve over veel vermogen, beschikt de Nikola ook over een gigantisch koppel dat al vanuit stilstand beschikbaar is: ruim 2.700 Nm. Dit wordt mede bereikt via een automatisch schakelmechanisme bij de elektromotoren. Optrekken gaat razendsnel en zelfs bij een stijging van 6 procent verliest de Nikola geen snelheid. Mocht de gasturbine ooit uitvallen, dan kan de truck tussen de 160 en 320 km ver komen op het accupakket alleen.

nikola_two_1-59893194e3f4a9b15a2efa5c92478246fc25434d46bd715e3d4c01938b316ce9

De Nikola Two krijgt een dagcabine. De wielbasis is stukken korter dan bij de Nikola One met sleepercab.

Gewichtsbesparing

Omdat de aandrijving elektrisch is, ontbreken – behalve de dieselmotor – ook onderdelen zoals de gebruikelijke versnellingsbak, aandrijfassen, systemen voor uitlaatgasbehandeling, retarder, tanks voor diesel en AdBlue et cetera. Daar staan de elektromotoren, de waterstoftanks, de gasturbine en de accu’s tegenover. Toch is het gewicht van het geheel lager dan bij een vergelijkbare truck, zegt de fabrikant. Het verschil komt helemaal ten goede aan het laadvermogen.

Nikola Motors heeft de complete truck nieuw ontworpen, met als voordeel dat de ingenieurs vrij waren bij het uitwerken van hun ideeën. Van buiten vertoont de Nikola typisch Amerikaanse trekken. Opvallend is dat er, naast de camera’s die samen 360 graden blikveld geven, ook buitenspiegels op zitten. Dat is, net als de luchtbediende schijfremmen, uitsluitend om wettelijke redenen. Remmen doet de truck veel sneller en beter op de elektromotoren: de reactietijd is slechts 10 milliseconden. Daarnaast is het remvermogen stukken groter.

De Nikola van binnen. Let op het grote scherm.

De Nikola van binnen. Let op het grote scherm.

21 inch touchscreen

De instap bij de Nikola One is achter de chauffeursstoel. Deze plek maakt het instappen gemakkelijker en veiliger. Bij het in- en uitstappen komen er treden en handrails naar buiten. Binnen valt vooral het 21 inch aanraakscherm naast het stuur op. Dit scherm verenigt alle bedieningsfuncties en de navigatie op één overzichtelijke en goed bereikbare plek. De slaapcabine is ook op en top Amerikaans, met alle denkbare ruimte en comfort. Natuurlijk heeft niet iedereen zo’n joekel van een cabine nodig en daarom komt er ook een truck met dagcabine, de Nikola Two. Van dit model is ook de draaicirkel aanzienlijk kleiner.

Een filmpje over de nieuwe Nikola kun je hier bekijken. Op dezelfde website is ook de officiële presentatie van de Nikola One te zien. Volgens plan moeten de eerste exemplaren in 2020 uit de fabriek rollen.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie